'Synthetische brandstof niet schoner dan benzine'
Schijnoplossing?
Synthetische brandstoffen, ook wel aangeduid als 'e-fuels', doen het milieu geen goed. Dat stelt milieuorganisatie Transport & Environment na het uitvoeren van vergelijkende tests tussen auto's op reguliere- en synthetische brandstof. Sterker nog: het kunstmatige alternatief voor benzine lijkt zelfs slechtere gevolgen te hebben voor de luchtkwaliteit.
Het was niet gemakkelijk om de test met synthetische brandstof uit te voeren. Omdat het product nu nog niet commercieel verkrijgbaar is, moest onderzoeksorganisatie IFP Energies Nouvelles zelf 100 liter van het goedje produceren. Vervolgens voerde de onderzoeksinstantie tests uit volgens de officiële testcyclus en in de praktijk met een Mercedes-Benz A 180. De resultaten zijn daarbij niet echt hoopvol. Volgens T&E stoot een auto op synthetische brandstof evenveel NOx uit als een auto op E10-benzine en zelfs drie keer zoveel koolmonoxide en twee keer zoveel ammoniak. Wel daalde de uitstoot van fijnstof bij de overstap naar synthetische brandstof met 80 tot 90 procent.

De vergelijking in NOX-uitstoot. Bron: T&E.
Al met al lijkt het er op dat synthetische brandstof momenteel niet veel vriendelijker is voor het milieu dan reguliere benzine of diesel. Volgens T&E brengen synthetische brandstoffen verder aanzienlijke kosten met zich mee voor automobilisten. Volgens de milieuorganisatie kost het een automobilist momenteel over een periode van vijf jaar €10.000 meer om een auto op synthetische brandstof te rijden ten opzichte van een elektrische auto. Dat komt mede omdat e-fuels vandaag de dag nog duur zijn om te produceren. Ook heeft die productie een impact op de energievoorziening, zo liet T&E doorrekenen. Als 10 procent van alle nieuwe auto's op synthetische brandstof rijdt, moet er 23 procent meer duurzame energie worden opgewekt in Europa om die brandstof klimaatneutraal te kunnen produceren.
Nu staat T&E niet bepaald bekend als een voorstander van de verbrandingsmotor. Synthetische brandstoffen zijn nog volop in ontwikkeling en het is goed mogelijk dat er uiteindelijk een betere samenstelling wordt gevonden die wél zorgt voor milieuwinst. Onder meer Porsche zet in op de kunstmatige brandstof, maar ook oliemaatschappijen en de autosport, met name de Formule 1, lijken er naartoe te bewegen. Voor nu ziet het er op basis van dit onderzoek echter niet heel rooskleurig uit voor de toepassing van synthetische brandstof in de auto-industrie. Overigens acht T&E de e-fuels niet geheel nutteloos: ze zouden bijvoorbeeld wel geschikt kunnen zijn voor vliegtuigen.