Suzuki toont Mighty Deck en Air Triser in Tokyo

Japanners laten zich weer van beste kant zien

Suzuki Mighty Deck en Air Triser
Suzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air TriserSuzuki Mighty Deck en Air Triser
Vanochtend kregen we van Suzuki de hagelnieuwe Ignis te zien, maar het merk neemt meer mee naar de Tokyo Motor Show. We heten welkom: de Mighty Deck en de Air Triser!

De eerste nieuweling - en misschien wel de leukste van het stel - is de Mighty Deck. We zien een kanariegeel studiemodelletje dat zich het beste laat omschrijven als een minuscule versie van de X90 van weleer. Uiteraard - z'n naam is er een duidelijk knipoog naar - is het een reïnterpretatie van de Mighty Boy uit de jaren 80 (foto 7).

De Mighty Deck is een mix van een hatchback en een pick-up en blikt vooruit op een nieuwe kei-car waar de Japanse markt ongetwijfeld op getrakteerd gaat worden. Eerder zagen we met de Japanse versie van de Alto al dat Suzuki de retro-smaak goed te pakken heeft.

De Mighty Deck meet 3,4 meter in de lengte, is 1,48 meter breed en 1,54 meter hoog. Onder de kap een 658 cc grote driepitter waar een turbo op is geschroefd. Het blok wordt overigens bijgestaan door een kleine elektromotor. Het 'laadruim' is bedekt met een laag hout en laat zich op verschillende manieren indelen. Na de Ignis zeggen we: laat maar komen!

Door naar studiemodel nummer twee: de Air Triser. We zien een op-en-top Japans busje met een stompe neus om ruimte te besparen. Drie zitrijen, een ontzettend functioneel en flexibel binnenste en schuifdeuren; het zit er allemaal op en aan.

Hij meet 4,2 meter in de lengte, is 1,7 meter breed en 1,82 meter hoog. Met z'n geknepen led-koplampen kijkt-ie wat nors de wereld in, maar we lijken zelfs een digitale discobol te ontwaren, dus met het fun-gehalte lijkt Suzuki het allemaal weer dik voor elkaar te hebben. Onder de kap een 1,4-liter benzinemotor die gekoppeld is aan een elektromotor. Verwacht ook hier een productieversie van voor de thuismarkt, al moeten de glimmers dan even verwijderd worden.

PRIVATE LEASE Suzuki

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 444
 

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.