Suzuki toont Mighty Deck en Air Triser in Tokyo
Japanners laten zich weer van beste kant zien
De eerste nieuweling - en misschien wel de leukste van het stel - is de Mighty Deck. We zien een kanariegeel studiemodelletje dat zich het beste laat omschrijven als een minuscule versie van de X90 van weleer. Uiteraard - z'n naam is er een duidelijk knipoog naar - is het een reïnterpretatie van de Mighty Boy uit de jaren 80 (foto 7).
De Mighty Deck is een mix van een hatchback en een pick-up en blikt vooruit op een nieuwe kei-car waar de Japanse markt ongetwijfeld op getrakteerd gaat worden. Eerder zagen we met de Japanse versie van de Alto al dat Suzuki de retro-smaak goed te pakken heeft.
De Mighty Deck meet 3,4 meter in de lengte, is 1,48 meter breed en 1,54 meter hoog. Onder de kap een 658 cc grote driepitter waar een turbo op is geschroefd. Het blok wordt overigens bijgestaan door een kleine elektromotor. Het 'laadruim' is bedekt met een laag hout en laat zich op verschillende manieren indelen. Na de Ignis zeggen we: laat maar komen!
Door naar studiemodel nummer twee: de Air Triser. We zien een op-en-top Japans busje met een stompe neus om ruimte te besparen. Drie zitrijen, een ontzettend functioneel en flexibel binnenste en schuifdeuren; het zit er allemaal op en aan.
Hij meet 4,2 meter in de lengte, is 1,7 meter breed en 1,82 meter hoog. Met z'n geknepen led-koplampen kijkt-ie wat nors de wereld in, maar we lijken zelfs een digitale discobol te ontwaren, dus met het fun-gehalte lijkt Suzuki het allemaal weer dik voor elkaar te hebben. Onder de kap een 1,4-liter benzinemotor die gekoppeld is aan een elektromotor. Verwacht ook hier een productieversie van voor de thuismarkt, al moeten de glimmers dan even verwijderd worden.
PRIVATE LEASE Suzuki
