SUV's goed voor een kwart van de verkoop
Gemiddelde aanschafprijs 40.500 euro
Van de 119.927 auto's die in januari, februari en maart door Nederlandse dealers werden verkocht, was maar liefst een kwart van de hoogpotige soort. Dat berekende ING aan de hand van cijfers van VWE.
Dat is goed nieuws voor autoverkopend Nederland, die de afzet toch al met 22 procent zag stijgen. SUV's brengen gemiddeld namelijk meer geld in het laatje dan andere autotypes, waardoor de omzet die door deze auto's wordt gegenereerd zelfs op ruim 30 procent van het totaal uitkomt. Gemiddeld kende een in Nederland geleverde SUV een aanschafprijs van € 40.500.
De populairste SUV van ons land was in het eerste deel van dit jaar de Volkswagen Tiguan. Daarna volgt de al jaren populaire Nissan Qashqai, gevolgd door het eerste compactere model in de vorm van de Renault Captur. Diens concurrent Peugeot 2008 staat op vier, nieuwkomer Toyota C-HR op vijf. Zuid-Korea komt binnen op plek zes, waar Kia's hybride Niro schittert. De Opel Mokka X, Peugeot 3008, Kia Sportage en BMW X1 maken de top tien compleet.