SUV of stationwagon: occasionprijzen Ford Kuga en Mondeo Wagon vergeleken
Nooit gelijk opgetrokken
- Elco van der Meer
- Achtergrond
De SUV verdringt de stationwagon. Vooral het D-segment is de klos. Het is een ontwikkeling die Ford ertoe aanzette enkel nog SUV’s te bouwen, waardoor een traditioneel model als de Mondeo is gesneuveld. De Kuga blijft onverminderd leverbaar. Deze week kijken we naar de occasionprijzen: is een SUV de beste deal, of kun je beter voor een vergelijkbare Ford Mondeo Wagon gaan?
De Ford Kuga kwam al op de markt in 2008, daarmee is het een vroege toetreder in een segment dat pas later zou exploderen. De eerste jaren waren de verkopen nog niet veel soeps. Het was dan ook een speciaal kind, alleen leverbaar met dikke 2-liter diesels of 2,5-liter vijfcilinder turbomotor uit een Volvo-krat. Pas na de facelift van generatie twee kwam de Ford-SUV echt op stoom. Zonder overigens aantoonbaar broedermoord te plegen op de Mondeo, die al veel langer marktaandeel verloor.
Eerste generatie Kuga versus Mondeo
Zoals gezegd, de eerste Kuga wist maar weinig potten te breken. Tel daarbij op dat er vooral veel diesels zijn geleverd en je weet: een gebruikte vinden kan moeilijk zijn. Dat klopt, vandaar dat we een kunstgreep uithalen om er toch een te laten zien. Normaal beperken we ons in deze rubriek tot een kilometerstand van 150.000, maar bij deze Fords voelen we ons genoodzaakt om die op te schroeven tot 200.000.
Tijd voor een vergelijking tussen Kuga en Mondeo Wagon. Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de traditionele stationwagon is met afstand het voordeligste in aanschaf. Als je goed je best doet kun je er eentje van de derde generatie vinden voor net geen €5.000,-. Het gaat dan om een auto uit 2010, met een kilometerstand van net geen 200.000. Het mag subjectief zijn, maar voor niet al te veel geld koop je een model dat relatief jong aandoet.
Nee, dan de eerste Kuga. Een auto uit 2011, met net geen 180.000 kilometer, moet nog altijd €8.950,- opbrengen. En dan heb je de versie met 2-liter TDCI-diesel. Een fijne, zuinige krachtbron, maar voor de meeste particulieren niet interessant meer. Kijk eens naar het interieur, dat duidelijk verwantschap vertoont met Fords van de vorige generatie. Wil je toch een eerste generatie Kuga op benzine? Dan moet je zelfs €12.000,- meenemen, maar mag je vervolgens wel genieten van een lekkere vijfcilindersymfonie. Het moet gezegd: het interieur is weliswaar minder modern dan dat van de Mondeo, dit specifieke exemplaar ziet er erg fris uit.
Tweede generatie overlapt
Die vijfpitter benadrukt het speciale van de eerste generatie Kuga. Zijn bijzondere krachtbron geeft hem liefhebberswaarde, waarvoor je een meerprijs betaalt. Voor ruim minder dan die €12.000 stap je al in het nieuwe model Kuga, in alle opzichten de modernere auto. Kijk maar eens naar dit exemplaar uit 2013, dat met net geen 200.000 kilometer wordt aangeboden voor €8.980,-. Het interieur loopt weer voor op de Mondeo en onder de motorkap vinden we de nieuwe 1,6-liter EcoBoost. Een moderne, soepele en zuinige krachtbron, al komt hij niet zonder aandachtspunten.
De nieuwe generatie Ford Mondeo kende een weerbarstigere aanloop. Het Aston Martin-achtige model werd al in 2012 geïntroduceerd, toch moesten we in Europa nog ruim twee jaar op hem wachten. Al die tijd had de moderne Kuga vrij spel ten opzichte van de verouderde Mondeo, een achterstand die het nieuwe model niet meer goed kon maken. Het betekent niet dat je de nieuwe D-segmenter, net als zijn voorganger, voor een habbekrats oppikt. De goedkoopste ‘nieuwe’ Wagon met benzinemotor kost €11.499,-. Heb je wel mooi een occasion uit 2017, met op een haar na twee ton op de klok. Op de koop toe heb je een model dat nooit zal verouderen, omdat hij geen opvolger kreeg. Dat voordeel heb je niet met een vergelijkbare Kuga, die voor €12.999,- mee mag.
En wat kost de nieuwste Mondeo?
Stel nu dat je zo’n SUV helemaal niets vindt, en je wilt nog heel lang met een traditionele middenklasser doen. Wat kost dan de nieuwste gebruikte Mondeo? Nou, dat is nog bepaald geen koopje. Momenteel staan er op AutoWeek.nl tien te koop van bouwjaar 2021, waarvan de voordeligste 2.5 Hybrid nog €22.950,- moet opbrengen. De duurste is eveneens zo’n hybride. Die kost 28.900,-, maar die heeft dan ook nog geen 30.000 kilometer op de teller en is uitgevoerd als sportieve ST-Line. Een in bouwjaar en kilometerstand vergelijkbare Kuga PHEV is voordeliger: die mag mee vanaf €24.945,-.
Onze conclusie: het valt niet mee om Mondeo Wagon en Kuga direct te vergelijken, omdat de verschillende generaties niet helemaal in lijn liggen. Het laat op de markt verschijnen van de laatste Mondeo helpt daarbij niet. Toch durven we te stellen dat de Mondeo Wagon overwegend de betere aanbieding is, zeker als je voor wat oudere exemplaren shopt, koop je bijzonder veel auto voor relatief weinig geld.
Ford Kuga (2019-2022)
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X | Afneembare trekhaak | Half Leder | Bang&Olufsen | Winter Pack | Adaptive cruise control | Dodehoeksensoren | Elektrische achterklep | 1.500 kg trekgewicht
- 2021
- 61.859 km

Ford Kuga 1.5 Titanium Navi Camera Trekhaak Cruise NAP !!
- 2016
- 61.433 km

Ford Kuga 1.5 Titanium 4WD | Automaat | 1ste Eigenaar | 1/2 Leer | 1850 kg trekgewicht
- 2015
- 84.956 km