Supershowroom: Peugeot 508

Van 5, naar 4, naar 5

Supershowroom Peugeot 508
Supershowroom Peugeot 508Supershowroom Peugeot 508Supershowroom Peugeot 508Supershowroom Peugeot 508Supershowroom Peugeot 508Peugeot 508
De Peugeot 508 heeft volgens Peugeot twee directe voorgangers: de 407 en de 607. Toch zien wij de auto gewoon als een middenklasser, net als de 407, dus kijken we langs die lijn terug op de afgelopen generaties.

Peugeot 504 (1968)
In 1968 draaide de 404 alweer even mee, maar die werd niet direct opgevolgd. Er verscheen namelijk - terwijl de al op leeftijd zijnde 404 nog een tijd leverbaar bleef - een modernere middenklasser naast: de 504. Zoals het eerste cijfer in de typenaam aangeeft, werd de nieuwkomer iets hoger in de markt geplaatst. Op den duur kwam de 504 er wel alleen voor te staan in de middenklasse, want in 1975 viel het doek voor de 404. De 504 hield het vol tot 1982, toen de inmiddels al verschenen opvolger, de 505, volledig het stokje overnam. In Afrika en Zuid-Amerika rolde de 504 nog een aantal decennia langer van de band.

Peugeot 505 (1979)
In 1979 kwam Peugeot, dat toen in zwaar weer verkeerde, met een nieuwe middenklasser. De 504 was ze goed bevallen, dus zette Peugeot die lijn door met de 505. Vanaf 1982 moest de laatste achterwielaangedreven Peugeot het in de middenklasse in zijn uppie doen, maar in 1987 verscheen de lager in het gamma geplaatste middenklasser 405. In 1989 kwam de 605 die door sommigen als opvolger van de 505 wordt gezien, hoewel die bij de hogere middenklasse hoort. De 505 werd net als zijn voorganger in bepaalde uithoeken van de wereld ook nog voor langere tijd geproduceerd.

Peugeot 405 (1987)
De '5-serie' van Peugeot werd stilletjes weer in de vrieskast gezet en het was vanaf 1992 - toen ook de 505 Break afzwaaide - volledig de taak van de vijf jaar daarvoor geïntroduceerde 405 om in zijn eentje de middenklasse te bedienen. De 405 sloeg goed aan en hield het bijna negen jaar vol. Dat wil zeggen, hier in Europa. In Iran rolt de 405 nog steeds als een meerdere keren opgewarmd model van de band als Khodro.

Peugeot 406 (1995)
De succesvol gebleken 405 gaf zijn genen duidelijk door aan de 406. Hoewel de auto goed aansloeg, haalde de auto het qua populariteit hier in Nederland niet helemaal bij die van zijn voorganger. Peugeot toonde zich van zijn creatieve kant - of beter, ontwerper Pininfarina - toen het in 1997 met de oogstrelende 406 Coupé kwam. Die werd vol lof ontvangen en staat bij sommigen te boek als een 'Poor Man's Ferrari'. In 2004 viel het doek voor zowel de 406 Coupé als de reguliere 406.

Peugeot 407 (2004)
Peugeot gooide het met de 407 over een andere boeg. De redelijk behoudende vormgeving van de 405 en 406 werd opgevolgd door de exentriek vormgegeven 407. Dat men hier niet echt warm voor liep, bleek wel uit de snel kelderende verkoopcijfers. De 407 kreeg ook weer een coupévariant, die ook de populariteit van zijn voorganger niet kon voortzetten. Na zes jaar werd er een punt achter de 407 gezet, waarna Peugeot weer een oud nummer in het leven riep.

Peugeot 508 (2010)
De 407 moest maar snel vergeten worden, moet Peugeot hebben gedacht. In de plaats kwam de volledig nieuwe 508. Die volgde volgens de Fransen ook de 607 uit de hogere middenklasse op, maar die bevond zich toch echt in ander vaarwater. Met de komst van de 508 werd duidelijk dat Peugeot de dagen van de grote gapende grille achter zich liet en deze auto was dan ook de eerste volgens de nieuwe designtaal van het merk. Inmiddels is de 508 alweer zes jaar oud, dus de eerste signalen van een opvolger zijn alweer gegeven.

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.