Supershowroom: Hyundai i30
Van Marina-derivaat naar volwassenheid
1. Pony I (1975)
De eerste Hyundai Pony was tevens de eerste Koreaanse auto die voet zette op Europees grondgebied. In 1978 – drie jaar na z'n introductie - leerden Nederland en België Hyundai voor het eerst kennen. Het Giugiaro-ontwerp van deze hatchback mocht er zijn, maar buiten dat werd er wat meewarig gekeken naar de achterwielaangedreven nieuwkomer. Wellicht speelde z'n technische verwantschap met de Morris Marina daar een rol in... In 1982 kreeg deze Pony een stevige facelift, die het uiterlijk bijna onherkenbaar veranderde.
2. Pony II (1985)
Een grote technische vooruitgang voor Hyundai's compacte model: voor het eerst had de auto voorwielaandrijving. De langgerekte koets werd vervangen door een vrij inwisselbare blokkendoos met een rappper aflopende kont.
3. Lantra (1990)
Vanaf 1990 kwam er een kentering in het modellenbeleid van Hyundai. De Pony ging buiten Europa al vanaf 1985 als Excel door het leven. Door de introductie van de Lantra – groter dan de Pony, maar kleiner dan de Stellar – werd het oermodel lager in het gamma geduwd. Wij pakken de lijn hier op bij de Lantra, die er alleen als sedan was. Onder de kap lagen relatief moderne en vooral betrouwbare viercilinders van Mitsubishi, waarvan het grootste exemplaar maar liefst 115 pk op de been bracht. Daar werd het een voor die tijd erg vlotte auto van!
4. Lantra (1995)
De tweede generatie Lantra kwam er voor het eerst ook in de voor Europa zo belangrijke stationwagen-vorm. De auto kreeg een uitzonderlijk afgerond koetswerk mee, zonder zichtbare grille tussen de koplampen. Hyundai wist in 1996 bijna 5000 Lantra's te slijten in ons land, een bewijs van de groeiende bekendheid en populariteit van het nog vrij jonge merk.
5. Elantra (2000)
In 2000 heette de Lantra voor het eerst Elantra, in de rest van de wereld was dat al vanaf de introductie van deze modellijn het geval. Het neusje, met z'n hoge, smalle grille en BMW-achtige koplampen was even wennen, maar de auto was wéér wat volwassener geworden. De stationwagen maakte plaats voor een liftback, de sedanversie bleef bestaan.
6. i30 I (2007)
De eerste i30 markeert misschien wel de grootste stap in de historie van Hyundai's C-segmenter. In plaats van een vrij ruime auto die je vooral vanwege z'n prijs koopt, kregen we in één klap een moderne C-segmenter met een eigen smoel voorgeschoteld die er bovendien ook weer als stationwagen (CW) was. Een modern motorenpalet met dito diesels maakte het plaatje compleet.
7. i30 II (2011)
Wie nu nog steeds denkt dat Hyundai en zustermerk Kia inferieure producten maken, heeft toch écht een stukje geschiedenis overgeslagen. De huidige i30 straalt niet alleen zelfvertrouwen uit, maar onderstreept dat ook door z'n uitzonderlijk lange garantietermijn, goede afwerking en – nog steeds – aantrekkelijke prijskaartje.
PRIVATE LEASE Hyundai i30
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI Comf.Smart Aut. Navi/Led/Pdc/Cam/16"/Carplay "RIJKLAAR
- 2024
- 35.180 km

Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDi MHEV Comfort Smart Automaat 48V Navi Camera Keyless Apple Carplay DAB LM Velgen
- 2023
- 31.145 km

Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI Comfort TREKHAAK | NAVIGATIE | PARKEERCAMERA | RUIME WAGON!
- 2020
- 66.451 km