Strakkere lijnen voor Toyota Crown

Bijschaven op micro-niveau

Toyota Crown 2016
Toyota Crown 2016Toyota Crown 2016Toyota Crown 2016Toyota Crown 2016Toyota Crown 2016Toyota Crown 2016Toyota Crown 2016Toyota Crown 2016Toyota Crown 2016Toyota Crown 2016Toyota Crown 2016Toyota Crown Comfort
In de aanloop naar de Tokyo Motor Show heeft Toyota besloten om de zeer subtiel aangescherpte Crown aan te pakken.

In Nederland is de Avensis de grootste sedan van Toyota waarin je achter het stuur kunt kruipen. Verder is de Camry hier nog relatief bekend, maar in andere markten biedt Toyota veel meer forse sedans aan. Een daarvan is de Crown, een model dat vele soorten en maten kent en inmiddels alweer een paar jaar aan z'n veertiende generatie toe is. Voor modeljaar 2016 wordt -ie zeer subtiel aangescherpt.

De regulier Crown - onderhuids nauw verwant aan de Lexus GS - is in de smaken Athlete en Royal leverbaar, waarbij de eerste de sportieve variant van de twee is. Een grotere Crown vinden we in de vorm van de Majestic, een model dat op een verlengd platform van bovengenoemde GS staat. De Crown-familie kent verder - in de vorm van de Crown Comfort - nog een vooral in de taxi-wereld gebruikte versie met - voor de taxi-uitvoering - plastic bumpers, stalen wielen en een elektrisch te openen achterportier die in 1995 voor het eerst werd gebouwd (foto 13).

Goed, terug naar de wijzigingen. Voor modeljaar 2016 heeft Toyota vooral de Athlete en de Royal aangepakt. De Athlete heeft nu van led-techniek voorziene, anders getekende en opnieuw ingedeelde lichtunits aan zowel de voor- als achterzijde en de grille loopt voortaan nóg verder door naar beneden. Speciaal voor de nieuwe versies met turbomotor - waar we straks op terugkomen - heeft Toyota de kleur Prussia Blue aan de bestellijst toegevoegd. Dan de Royal, de luxueuze variant van de twee. Ook deze heeft een grille die nu overloopt tot in de onderbumper en zich uit lijkt te strekken tot de mistlampen.

Nieuw is de komst van een geblazen viercilinder, voorheen was de Crown namelijk alleen met 2,5-liter V6 (Hybrid) of met 4,6-liter metende V8 te krijgen. De nieuwe turbomotor kennen we overigens wel al, hij ligt bij Lexus op de planken als de 200t die in zowel de NX als IS en GS wordt gelepeld. Het gemiddeld verbruik komt uit op 7,5 l/100 km.

Ook op veiligheidsvlak valt er iets opvallends te melden. Naast een strakker weggedrag belooft Toyota een reeks veiligheidssystemen waarmee de Crown middels een bepaalde frequentie (het Japanse ITS 760 MHz) met zowel andere auto's als met zaken als stoplichten kunnen communiceren. Zo 'zent' de stoplicht het feit dat hij op rood staat naar de Crown, die zelf tot stilstand kan komen indien de bestuurder niet remt.

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.