Sterkere diesels voor BMW 7-serie
Dieselen op nog hoger niveau, dat kan binnenkort met de nieuwe, sterkere zes- en achtcilinder coomon rail-diesels die BMW voor de 7-serie heeft ontwikkeld.
Tekst Henny Hemmes
Door de toepassing van common rail-inspuiting en een verdere ontwikkeling op allerlei gebied, is zowel de zes- als de achtcilinder dieselmotor en stuk sterker geworden. De zescilinder lijn in de BMW 730d heeft nu 218 pk bij 4000 tpm en een maximum koppel van 500 Nm dat tussen 2000 en 2750 toeren beschikbaar is. Dat was bij de vorige 730d nog 184 pk en 410 Nm. De V8 in de BMW 740d beschikt nu over 258 pk bij 4000 tpm (was 238 pk) en heeft een maximum koppel van 600 Nm (was 560 Nm) tussen 1900 en 2500 tpm.
Om optimaal gebruik te kunnen maken van vermogen en koppel werken beide diesels samen met – en dat is een wereldprimeur - een zes-traps automaat (die al in de 735i en de 745i wordt geleverd).
De 730d moet met zijn nieuwe krachtbron in 8 seconden van 0-100 km/h kunnen accelereren en heeft een topsnelheid van 235 km/h. De 740d heeft voor de sprint 7,4 seconden nodig, terwijl hij een top van 250 km/h bereikt. Het gemiddeld brandstofverbruik voor beide motoren komt uit op respectievelijk 8,5 en 9,7 l/100 km.
De nieuwe 7-serie diesels komen vanaf half oktober in Nederland beschikbaar. De 730d gaat € 82.700 kosten en in de Executive-uitvoering € 95.900. De 740d komt voor € 105.200 in de prijslijst te staan en de Executive voor € 122.000.