Stellantis-winst zakt nog harder in dan die van Tesla
Vooral door Noord-Amerika
Net als veel andere merken presenteert Stellantis zijn halfjaarcijfers. Die zijn niet best: de winst daalt bij de Europees-Amerikaanse autobouwer nog harder dan bij Tesla.
Gisteren konden we melden dat Tesla in het tweede kwartaal van 2024 genoegen moest nemen met maar liefst 45 procent minder winst dan in het tweede kwartaal van 2023. Hoewel ‘maar liefst’, naast de cijfers van Stellantis valt het allemaal wel mee, want dat bedrijf noteert voor nota bene het eerste halfjaar van 2024 een winstdaling van maar liefst 48 procent. Het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Opel, Jeep en Ram wijt dat aan teruggelopen verkopen, wisselkoerseffecten en herstructureringskosten. De positieve kant van het verhaal is natuurlijk dat Stellantis nog altijd riant in de zwarte cijfers eindigt: in de eerste helft van 2024 bleef er een nettowinst van 5,6 miljard euro over voor Stellantis. Kijken we puur naar de operationele baten en lasten, dan bleef er in de eerste helft van 2024 8,5 miljard euro aan de strijkstok hangen. Dat is maar liefst 5,7 miljard minder dan vorig jaar.
Stellantis NV – het bedrijf is formeel gevestigd in Nederland – erkent dat de zaken niet gingen zoals gehoopt en wijst vooral de Noord-Amerikaanse situatie aan als ‘schuldige’. Natuurlijk is er ook hoop. Zo wil het bedrijf in 2024 in totaal 20 nieuwe modellen lanceren, waaronder een gefacelifte versie van de populaire en winstgevende Ram 1500, een reeks vernieuwde bestelbussen voor Europa, de nieuwe Lancia Ypsilon en de Peugeots 3008 en 5008. De betaalbare Citroën C3 is natuurlijk ook belangrijk, en Stellantis meldt dat tot nu toe 72 procent van de bestellingen een elektrische ë-C3 betreft.