Stellantis-topman deelt sombere verwachting over chiptekort

Aanhoudend probleem

Fabriek Rennes Citroën C5 Aircross

Het mondiale tekort aan microchips houdt de auto-industrie alweer dik anderhalf jaar in zijn greep. De kans is groot dat het nog eens zo'n periode aanhoudt. Stellantis-CEO Carlos Tavares verwacht geen snelle verbetering.

Begin 2021 tekende zich na de productiestops door corona een nieuw probleem af voor de auto-industrie: een tekort aan microchips. Sindsdien is er wereldwijd flink gesneden in de autoproductie en hebben sommige autofabrikanten zelfs incomplete auto's afgeleverd om toch alvast een deel van de vraag te kunnen opvangen. Wie ergens in de afgelopen anderhalf jaar een nieuwe auto heeft besteld, heeft waarschijnlijk langer geduld moeten hebben dan gehoopt. Carlos Tavares heeft in dat licht geen goed nieuws voor de komende periode.

De Portugese topman verklaart volgens Le Parisien dat het chiptekort de auto-industrie ook volgend jaar nog in zijn greep houdt. Sterker zelfs, hij vermoedt dat het na 2023 pas 'iets verbetert'. Tavares bevestigt daarmee het vermoeden dat experts in juni al uitspraken. Eerder deelde ook concurrent Volkswagen Group al een vergelijkbaar sombere verwachting. Wel ziet Tavares dat de leveranciers van de chips weer meer naar de auto-industrie kijken dan eerder. In 2020 en 2021 was een groot deel van de chipproductie gericht op elektronica, omdat mensen veel thuis zaten en bijvoorbeeld een nieuwe spelcomputer of televisie bestelden. De verkoop van auto's bleef toen juist achter.

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.