‘Stellantis riskeert flinke strop met laadproblemen EV’s na Tesla-uitspraak’
Mogelijk grote gevolgen
Bij zo’n 33.000 Nederlandse elektrische auto’s van merken van Stellantis kan de boordlader dienst weigeren. Hoewel Stellantis dit in sommige gevallen onder garantie repareert én de garantietermijn heeft verlengd, is de kous daarmee nog niet af. Een eerdere rechtszaak tegen Tesla schept een onheilspellend precedent voor Stellantis.
Stellantis, het moederbedrijf van onder andere Peugeot, Opel, Citroën, Fiat, Alfa Romeo en DS, kampt met problemen rondom de boordladers in diverse elektrische voertuigen. De boordladers in deze auto's, geïnstalleerd in modellen tussen 2019 en 2023, blijken gevoelig voor defecten. Een boordlader is een belangrijk onderdeel van een elektrische auto. Dit apparaat zet wisselstroom van een publieke laadpaal om in gelijkstroom, omdat een EV alleen gelijkstroom kan opslaan in de batterij. Als de boordlader defect is, kan de auto niet meer goed opladen via reguliere laadpalen. Snelladen lukt dan nog wel.
Rechterlijke uitspraak in het geval van een Tesla
Het gerechtshof in Amsterdam heeft eind vorig jaar al geoordeeld over problemen met een boordlader. Een consument kocht een Tesla. Na ongeveer 2,5 jaar begon de auto problemen te krijgen bij het opladen via normale laadpalen. De boordlader ging herhaaldelijk stuk. Tesla voerde meerdere malen reparaties uit, maar het probleem bleef terugkomen. De consument vond dit onacceptabel en wilde de koop ongedaan maken en zijn geld terug. Hij beriep zich op non-conformiteit, aangezien de auto niet voldeed aan wat de koper redelijkerwijs mocht verwachten, namelijk dat de boordlader langer dan 2,5 jaar goed zou werken.
Bij de kantonrechter kreeg de consument gelijk. Maar Tesla ging tegen deze uitspraak in hoger beroep bij het gerechtshof in Amsterdam. Het hof bevestigde grotendeels de uitspraak van de kantonrechter. Het hof oordeelde dat een consument mag verwachten dat een elektrische auto ook na 2,5 jaar nog normaal kan worden opgeladen. Omdat de boordlader steeds kapotging, was er sprake van een ernstig gebrek aan een essentieel onderdeel van de auto en was de ontbinding van de koop terecht. Er wordt van de koopprijs wel een bedrag afgetrokken vanwege het gebruik van de Tesla door de consument.
Omdat Tesla stelde dat het probleem mogelijk werd veroorzaakt door de defecte laadpalen en niet door de auto zelf, heeft het gerechtshof nog wel besloten dat Tesla mag proberen te bewijzen dat het probleem niet al bij de levering van de auto aanwezig was. Als Tesla dat niet kan bewijzen, blijft de ontbinding van de koop gewoon in stand.
Betekenis voor Stellantis
Stellantis heeft de garantie op boordladers van de meeste modellen verlengd van twee naar vier jaar, maar dit geldt niet voor alle voertuigen en Stellantis wordt met juridische claims geconfronteerd. Als een rechter, net zoals in de Tesla-zaak, oordeelt dat de boordladers in Stellantis-voertuigen niet voldoen aan de redelijke verwachtingen van een consument, zouden gedupeerde eigenaren aanspraak kunnen maken op kosteloze reparatie, vervanging of zelfs ontbinding van de koop. De discussie of de oorzaak van de kapotte boordladers veroorzaakt werd door de laadpalen speelt bij Stellantis niet.