SsangYong Torres: tussen Korando en Rexton
De redding?
Torres. Dat is de naam van een splinternieuwe SUV die SsangYong er samen met een stel andere nieuwe modellen weer bovenop moet helpen. Het financieel geplaagde SsangYong geeft nieuwe designschetsen vrij van de auto die zijn leven begon als J100.
SsangYong gaf medio 2021 de eerste designschetsen vrij van een nieuwe SUV, een auto die een nieuwe designtaal bij het merk zou introduceren. De geschetste SUV ging tot op heden onder de interne modelnaam J100 door het leven, maar heeft nu eindelijk een échte naam gekregen: Torres. De Torres, vernoemd naar het nationaal park Torres del Paine in het zuiden van Chili, nestelt zich zeer waarschijnlijk tussen de 4,45 meter lange Korando en de 4,85 meter lange Rexton. Daarmee kun je de Torres in feite zien als de spiritueel opvolger van de Kyron, de tot 2014 geproduceerde SUV die voorheen tussen de Korando en de Rexton zat.

SsangYong Kyron
SsangYongs nieuwe designfilosofie heeft natuurlijk een flitsende naam: Powered by Toughness. Met zijn hoekige vormen, aangezette wielkasten en achterklep met daarin een designverwijzing naar het reservewiel dat je vroeger vaak op terreinwagens zat, oogt de Torres in elk geval daadwerkelijk anders dan de modellen die je momenteel van SsangYong kent. De Torres krijgt gezien de plaatsing van de handgreep zo te zien daadwerkelijk een achterportier in plaats van een conventionele achterklep. Verder zien we moderne ledverlichting met een drukke signatuur, zilverkleurige delen in de bumpers en een agressieve, bijna Jeep-achtige snuit met daarin platte ledverlichting en zes verticale spijlen ertussen.

SsangYong Torres
SsangYong hangt de geschetste Torres verder vol met zaken als verstralers en op de afbeelding van de achterzijde van de SUV lijken we zelfs een multifunctioneel 'bakje' te zien op de plek waar je het derde achterste zijruitje verwacht. Mogelijk is dit een vergelijkbare unit als het exemplaar dat Land Rover op de Defender aanbiedt. SsangYong zegt in elk geval accessoires voor allerhande vrijetijdsactiviteiten voor de Torres in petto te hebben. Volgend jaar komt er een elektrische versie van de Torres naar Nederland.
SsangYong zegt de orderboeken in juni dit jaar open te slaan. Dat lijkt bijzonder voor een merk dat zijn laatste hoop op financiële redding in rook zag opgaan. Maar er is goed nieuws. SsangYong maakt namelijk bekend dat het in een door het conglomeraat KG Group geleid consortium een potentiële koper voor het merk heeft gevonden. Het consortium zou bereid zijn zo'n 900 miljard Koreaanse won - omgerekend zo'n 675 miljoen euro - voor SsangYong op tafel te leggen. Volgende week wordt daar meer over bekendgemaakt.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.