‘Solid State-accu’s dit jaar naar Ford en BMW’
Testen, dan serieproductie
De solid state-accu wordt vooralsnog gezien als de heilige graal op het gebeid van accu’s voor elektrische auto’s. Ontwikkelaar Solid Power zegt al volgend jaar de eerste exemplaren te kunnen afleveren aan BMW en Ford.
Dat betekent niet dat je meteen naar de dealer kunt rennen voor een i4 of Mustang Mach-E met een solid state-batterij, want zover is het nog lang niet. Toch markeert Solid Power hiermee een belangrijke stap. Het bedrijf heeft de opbouw van een proef-productielijn namelijk afgerond en wil de eerste ‘Silicon EV Cells’ die het daarop maakt gaan gebruiken voor tests in eigen huis. Daarna worden de cellen afgeleverd aan de genoemde merken, die ze ook weer gaan gebruiken voor tests. Dat moet nog voor de jaarwisseling mogelijk zijn.
In de periode die volgt, wordt gezocht naar manieren om deze bijzondere batterijen klaar te stomen voor serieproductie en gebruik in productie-auto’s. Dat is namelijk ook specifiek de markt waarop Solid Power zich richt. Het bedrijf noemt in haar eigen berichtgeving nog geen deadline voor serieproductie, maar Reuters diept uit een interview met de CEO op dat dit al in 2026 mogelijk moet zijn.
Solid-state accu’s danken hun naam aan het feit dat er geen vloeistof, maar een vaste stof als verbinding wordt gebruikt. Ze worden gezien als de absolute top wat accutechniek betreft en hebben een hogere energiedichtheid, zijn opgewassen tegen hogere temperaturen als het goed is ook een langere levensduur dan lithium-ion batterijen. Bovendien zijn ze uiteindelijk goedkoper om te produceren, wat de prijs van EV’s ten goede moet komen.
Solid Power is uiteraard niet de enige partij die zich bezighoudt met deze veelbelovende techniek. Het Vietnamese VinFast zet er bijvoorbeeld ook stevig op in, terwijl Nissan mikt op 2028 voor de start van de serieproductie.