Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Nieuwe compacte EV van Volkswagen en JAC

Sol E10X met met een vleugje ID

49
Sol E10X
Sol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10XSol E10X
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
10 maart 2021 om 12:33
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

AutoWeek spiekt graag over de grens om te zien wat aldaar te koop is. We komen uit in China, waar een in theorie heel interessant nieuw elektrische model is gepresenteerd. We maken kennis met de Sol E10X, een auto van het samenwerkingsverband van Volkswagen en de Chinese autobouwer JAC.

Volkswagen en de Chinese fabrikant JAC Motors stampten in 2018 een nieuw merk uit de grond: Sol. Sol is een merk dat voornamelijk bestaande modellen van JAC van eigen beeldmerken en aangepaste frontjes en kontjes voorziet. De elektrische E20X was de eerstgeborene van Sol, een auto met een Seat-achtig snuitje die gewoon was gebaseerd op de iEV7S van JAC. Inmiddels heeft Sol meer modellen in het gamma en daar komt nu een nieuwe compacte EV bij: de E10X.

JAC iEV6E Sport, een vernieuwde versie van de oorspronkelijke iEV6E

Net als de rest van de modellen van Sol is ook de E10X in feite gewoon een bestaand model van JAC. Onderhuids is de E10X namelijk de JAC iEV6E, een net geen 3,7 meter lange, compacte elektrische hatchback. Wel geeft Sol zijn E10X een meer eigen vormgeving. Sterker nog, er zijn net als bij de E20X sterke invloeden van Volkswagen in waar te nemen. Zeg nou zelf, die invulling van de voorbumper vertoont enige gelijkenissen met die van auto's als de Up en de zwarte strook tussen de koplampen doet bijna ID-achtig aan. Sol geeft de E10X een achterbumper die net als het exemplaar voorop kenmerkende zwarte kunststof strips geeft en vult de ruimte naast de kentekenplaat op met een jolig motiefje. De achterlichten van de Sol E10X zijn overigens ook compleet anders dan die van de JAC waar hij zijn basis mee deelt.

Sol E10X

Sol E10X

Dan de specificaties. De 3,65 meter lange Sol E10X komt er met drie verschillende aandrijflijnen. De basisversie heeft een 15 kWh klein accupakket dat het EV'tje een actieradius geeft van 150 kilometer. Let wel, dat is volgens de niet erg nauwkeurige NEDC-methode gemeten. De elektromotor van deze instapper is 41 pk en 95 Nm sterk. De middelste variant heeft een 19,7 kWh accu, een exemplaar dat de Sol E10X een actieradius van 200 kilometer geeft. De elektromotor van deze versie is identiek aan die van de instapper. Dat geldt niet voor de topversies. Die krijgen namelijk een 61 pk en 150 Nm sterke elektromotor, een unit die ook nog eens is gekoppeld aan een groter accupakket met een capaciteit van 30,2 kWh. Deze duurste variant komt volgens Sol 302 kilometer ver op een volle accu. De topsnelheid van alle E10X's is vastgesteld op 102 km/h. De versies met 30,2 kWh accu bieden daarnaast plek aan vijf in plaats van vier inzittenden en hebben naast schijfremmen voor ook schijven achter. De twee minder bedeelde versies moeten het achter met trommels doen. Meer verwennerij in de topversies: deze hebben niet alleen een 6,2-inch digitaal instrumentarium, maar ook een 10,25-inch groot multimediascherm.

Sol E10X

Sol E10X

De vanafprijs van de Sol E10X ligt in China op omgerekend €5.150. De versie met 19,7 kWh accu wisselt er vanaf omgerekend €6.055 van eigenaar en voor de smaak met de 30,2 kWh accu wil Sol minimaal zo'n €9.025 ontvangen.

Sol E10X

Sol E10X

Hoewel Sol zijn leven begon als joint-venture waarbij zowel JAC als Volkswagen 50 procent van de aandelen in handen hadden, heeft Volkswagen sinds medio vorig jaar - na een investering van 1 miljard euro - een meerderheidsbelang van 75 procent in het samenwerkingsverband. Of dat de deur op een kier zet voor de mogelijke komst van goedkope instap-EV's naar de Europese markt, is niet helemaal helder. Zeg echter nooit nooit.

  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Elektrische Auto

PRIVATE LEASE Volkswagen

INFO
Volkswagen Up
Volkswagen Up
Volkswagen Up
€ 359
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
€ 359
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Taigo
Volkswagen Taigo
Volkswagen Taigo
€ 379
Bekijk nu ⟩
Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross
€ 405
Bekijk nu ⟩
Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc
€ 449
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
€ 489
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID3
Volkswagen ID3
Volkswagen ID3
€ 514
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
€ 619
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID4
Volkswagen ID4
Volkswagen ID4
€ 709
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID5
Volkswagen ID5
Volkswagen ID5
€ 799
Bekijk nu ⟩
Volkswagen in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Caddy 1.2 TSI AIRCO / CRUISE CONTROL / TREKHAAK / STOELVERWARMING

    Volkswagen Caddy 1.2 TSI AIRCO / CRUISE CONTROL / TREKHAAK / STOELVERWARMING

    • 2011
    • 126.060 km

    € 9.945

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BlueMotion DSG Aut. Bj: 2013 NAP!

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BlueMotion DSG Aut. Bj: 2013 NAP!

    • 2013
    • 220.138 km

    € 8.750

    Volkswagen Passat Variant 2.0-20V 131PK Highline H.LEER / VELGEN / TREKHAAK / YOUNGTIMER

    Volkswagen Passat Variant 2.0-20V 131PK Highline H.LEER / VELGEN / TREKHAAK / YOUNGTIMER

    • 2003
    • 160.793 km

    € 3.945

Meer Volkswagen occasions

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen specificaties
  • Volkswagen occasions
  • Volkswagen video's
Advies en informatie
  • Volkswagen tests
  • Volkswagen gebruikersreviews
  • Volkswagen index
PREMIUM
Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Zeg je TSI, dan komen er meteen visioenen van vervuilde motoren, rammelende distributiekettingen,...

Lees meer
Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

197

Met de Ford Focus ST en Volkswagen Golf GTI hebben we twee van de laatst overgebleven hete...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van 5,5 ton

    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van...

    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    De G40 was de eerste snelle Volkswagen Polo

    De G40 was de eerste snelle Volkswagen...

    132
    • 19 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van 5,5 ton

    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van...

    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    De G40 was de eerste snelle Volkswagen Polo

    De G40 was de eerste snelle Volkswagen...

    132
    • 19 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden