Snelste Volvo ooit: S60R

Volvo S60
Op de Parijse Autosalon (28 september t/m 13oktober) introduceert Volvo zijn nieuwe S60R. Deze sportiefste Volvo moet binnen 6 seconden van 0-100 km/h kunnen accelereren. Hij is bovendien uitgerust met een 'intelligent' chassis.


Op de Parijse Autosalon (28 september t/m 13oktober) introduceert Volvo zijn nieuwe S60R. Deze sportiefste Volvo die ooit is gebouwd moet binnen 6 seconden van 0-100 km/h kunnen accelereren. Hij is bovendien uitgerust met een 'intelligent' chassis.

Tekst Henny Hemmes

Twee jaar geleden presenteerde Volvo op de autotentoonstelling in Los Angeles zijn Performance Concept Car. Hij was tegelijk met de S60 ontwikkeld en was bedoeld als ontwerp- en technische studie of te onderzoeken wat er aan te pas zou komen om een supersnelle Europese touring sedan te bouwen.
Nu zal de productieversie dus in Parijs zijn wereldpremière beleven. Naast de S60R zal daar ook de V70R staan, die is gebaseerd op dezelfde technologie.
De S60R heeft een onder de kap de 2,5-liter vijfcilinder turbomotor met 300 pk en een maximum koppel van 400 Nm bij 2100 tpm. In de uitvoering met de nieuwe handgeschakelde zesbak moet hij van 0-100 km/h kunnen accelereren in 5,8 seconden. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Om de snelle Volvo weer tot staan te brengen, is hij uitgerust met aluminium Brembo remklauwen met elk vier zuigers en zijn ook de remschijven ruim bemeten.
Bijzonder is het geavanceerde chassis van de S60R, waarmee de bestuurder de keuze heeft uit drie chassis-afstellingen: Comfort, Sport en Advanced Sport.
Het systeem is gebaseerd op Volvo's zogenaamde Four C-technologie: Continuously Controlled Chassis Concept. Het maakt gebruik van informatie over de bewegingen van de auto, die supersnel wordt doorgegeven aan de schokdempers, die hun werking daarop aanpassen. Ook de elektronische besturing van de AWD-systeem maakt gebruik van deze informatie. Four C kan vijfhonderd keer per seconde elke demper afzonderlijk van informatie voorzien.
De S60R heeft een bescheiden achterpoiler, die er voor zorgt dat de lift van de achterkant met 20 procent wordt gereduceerd.
De S60R kreeg een nieuw front met een zwarte honingraatgrille met matzilveren omlijsting en bi-Xenon koplampen. Een spoiler en grotere luchtinlaten voor extra koeling van de motor en de twee tussenkoelers op de turbo. De vijfspaaks lichtmetalen velgen met R-logo zijn lever baar in 17- en 18-inch, die worden voorzien van Pirelli P-Zero Rosso in de maat 235/45 of 234/40.
Binnenin moeten vier helderblauwe klokken met zilverkleurige randen voor de sportieve toon zorgen. Een met leer bekleed stuur en sportstoelen zullen niet ontbreken. De S60R zal worden gebouwd in de VOlvo-fabriek in Gent. De productiestart van een gelimiteerd aantal van zowel de S60R als de V70R is gepland in de lente van 2003.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.