AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
SmarTruck walst over Hummer heen
Het Amerikaanse leger heeft een voertuig laten zien dat mogelijk de opvolger wordt van de Hummer. De SmarTruck III barst uit zijn voegen van de elektronica en is een maat groter dan een Hummer H1. "Maar wel zuiniger," aldus de Amerikanen.
Het Amerikaanse leger heeft een voertuig laten zien dat mogelijk de opvolger wordt van de Hummer. De SmarTruck III barst uit zijn voegen van de elektronica en is een maat groter dan een Hummer H1. "Maar wel zuiniger," aldus de Amerikanen.
De SmarTruck III is een mobiel commandocentrum. Hij kan gifgasaanvallen detecteren, raketten uitschakelen en in het donker troepenbewegingen ontdekken. Natuurlijk is de auto kogelvrij en kan hij brand weerstaan. Mocht één of meerdere van de banden lek gaan, dan rijdt de Smartruck gewoon verder. De elektronica in de auto wordt bediend door de passagiers die allen de beschikking hebben over een 20 inch LCD-scherm. Vanuit de Smartruck kunnen onder meer onbemande vliegtuigjes worden bestuurd.
De auto wordt gebouwd door International Truck and Engine Corporation, dat zich in het dagelijks leven bezighoudt met het bouwen van schoolbussen, vrachtwagens, bestelauto's en dieselmotoren. De SmarTruck werd in nauwe samenwerking met het Amerikaanse leger ontwikkeld.
Het legervoertuig is gebaseerd op de 4200 Crew Cab van International, die plaats biedt aan 4 personen. De auto is voorzien van een 4,5-liter V6 dieselmotor die 240 pk levert en de auto naar een topsnelheid brengt van 135 km/u. De Smartruck III staat op Michelin XZL banden met een diameter van 43 inch en heeft 20 inch velgen. Het nieuwe legervoertuig legt 6.803 kilo op de schaal; dat steekt schril af tegen de 2.700 kilo van de Hummer H1.
Het ontwerp voor het exterieur is gebaseerd op dat van de militaire Hummer. De Smartruck is voorzien van luchtvering waarmee met de hoogte van de auto gevarieerd kan worden. Zo neemt het voertuig relatief weinig ruimte tijdens luchttransporten.
Mede door de remenergie te hergebruiken wordt de auto aangedreven. Volgens International is de SmarTruck 25 tot 35 procent zuiniger dan een militaire Hummer. De Amerikaanse overheid is inmiddels ook aan het experimenteren met een SmarTruck die op waterstof loopt.
Van de SmarTruck komen ook civiele versies op de markt. De fabrikant ziet daarvoor grenspatrouilles en beveiligingsbedrijven als potentiële klant.
De auto wordt gebouwd door International Truck and Engine Corporation, dat zich in het dagelijks leven bezighoudt met het bouwen van schoolbussen, vrachtwagens, bestelauto's en dieselmotoren. De SmarTruck werd in nauwe samenwerking met het Amerikaanse leger ontwikkeld.
Het legervoertuig is gebaseerd op de 4200 Crew Cab van International, die plaats biedt aan 4 personen. De auto is voorzien van een 4,5-liter V6 dieselmotor die 240 pk levert en de auto naar een topsnelheid brengt van 135 km/u. De Smartruck III staat op Michelin XZL banden met een diameter van 43 inch en heeft 20 inch velgen. Het nieuwe legervoertuig legt 6.803 kilo op de schaal; dat steekt schril af tegen de 2.700 kilo van de Hummer H1.
Het ontwerp voor het exterieur is gebaseerd op dat van de militaire Hummer. De Smartruck is voorzien van luchtvering waarmee met de hoogte van de auto gevarieerd kan worden. Zo neemt het voertuig relatief weinig ruimte tijdens luchttransporten.
Mede door de remenergie te hergebruiken wordt de auto aangedreven. Volgens International is de SmarTruck 25 tot 35 procent zuiniger dan een militaire Hummer. De Amerikaanse overheid is inmiddels ook aan het experimenteren met een SmarTruck die op waterstof loopt.
Van de SmarTruck komen ook civiele versies op de markt. De fabrikant ziet daarvoor grenspatrouilles en beveiligingsbedrijven als potentiële klant.
Plaats een reactie