Smart #2 is oude bekende in modern jasje - Vooruitblik

Terug naar de roots

Smart #2 (Illustratie: Larson)
AutoWeek 39 2024
AutoWeek 39 2024

Je leest het in AutoWeek 39 2024

Is Smart Smart nog wel? Het merk is gedeeltelijk in Chinese handen en produceert in toenemende mate vrij generieke elektrische cross-overs. Maar er is hoop voor wie daarom treurt. De Smart #2 wordt weer een echte.

Jammer maar helaas: de Smart ForTwo is uit productie. De ultrakorte tweezitter, het model waaraan iedereen denkt bij de merknaam Smart, heeft de introductie van nieuwe Europese veiligheidseisen niet overleefd. Dat moment kwam eigenlijk best gelegen voor Smart, want de derde generatie ForTwo verscheen in 2014 en was dus ook al tien jaar oud. In die periode werd er heus wel wat versleuteld aan het model dat er ook als cabrio was, maar tussen de gloednieuwe #1 en #3 vallen die ForTwo’s toch wel erg uit de toon. Niet zo gek, want het zijn auto’s uit een ander tijdperk. De ForTwo werd nog helemaal onder de regie van Mercedes-Benz ontwikkeld, de ‘hashtag’-modellen zijn de eerste gevolgen van de verkoop van de helft van de aandelen aan het Chinese Geely. Juist, het Geely van Volvo, wat verklaart hoe de #1 en #3 op het platform van de EX30 terechtkomen.

Wat betreft verkoopcijfers slaat de ForTwo weliswaar geen groot gat, maar toch wordt het model gemist. Smart begon in 1998 met precies zo’n eigenwijze tweezitter, die toen nog City-Coupé heette. Met zijn zichtbare Tridion-kooi - present tot aan het einde - , zijn minuscule motortje achter de achterbumper en zijn wagenlengte van slechts 2,54 meter was hij uniek. De eerste Smarts oogden futuristisch en hadden als doel om stadsverkeer revolutionair anders te maken, onder meer door de mogelijkheid om overdwars in een parkeervak te staan. Die mogelijkheid wordt vooral in Rome uitgebreid benut, maar een groot succes is de tweepersoons Smart nooit geworden. Blijkbaar ontbrak het hem toch aan de charme die alternatieven als de Mini en de Fiat 500 wel hebben, of is het gebrek aan zitplaatsen een te groot nadeel voor het grote publiek.

Smart #2 (Illustratie: Larson).

#2

Niet zo gek dus, dat Smart het al heel lang op wat traditionelere wijze probeert. Er kwam een ForFour in twee generaties en met de nieuwe elektrische modellen is het hek(kie) helemaal van de dam, want dit zijn volwaardige gezinsauto’s met cross-over-eigenschappen. Toch wil Smart zijn historie niet loslaten. Er komt een nieuwe tweezitter, zo is bevestigd, en die gaat #2 heten. Inderdaad: de #2 wordt straks kleiner dan de bestaande #1 en de nummers lijken net als bij Polestar los te staan van het formaat, al is er van enige chronologie ook geen sprake. Smart zou het nummer 2 willen gebruiken vanwege de historische connectie met de ForTwo, maar erg logisch is het allemaal niet. Buiten het feit dát hij komt, weten we eigenlijk nog maar bar weinig van de #2.

De schetsen die je op deze pagina ziet, zijn dan ook slechts een indicatie van hoe zo’n moderne ‘echte’ Smart eruit komt te zien. Uiteraard wordt het een EV, zoals de laatste ForTwo dat op het einde ook uitsluitend was. Reken op een veel modernere aandrijflijn en een redelijk verbruik, al zal het moeilijk worden om een auto met zo’n korte wielbasis van een serieus accupakket te voorzien. Een kilometer of 300 lijkt daarmee al heel wat. Voor een auto die toch primair voor kortere ritten zal worden gebruikt, is dat echter meer dan genoeg. Een hoog snellaadvermogen maakt hem toch nog geschikt voor de incidentele roadtrip. Een #3 haalt maximaal 150 kW, dus dat lijkt goed te gaan komen. Ook de #2 maakt ongetwijfeld gebruik van een Chinese basis, al weten we nog niet welke. Wel is duidelijk wanneer de opvolger van de ForTwo ten tonele verschijnt: in 2025, ongeveer een jaar na het afscheid van zijn illustere voorganger.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.