AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Slurptax nog hoger dan verwacht
De door SUV- en supersportwagenbezitters zo verfoeide slurptax wordt nog ingrijpender dan verwacht. Het kabinet gebruikt het extra geld dat hiermee vrijkomt voor een beperktere stijging van de dieselaccijns.
Dat heeft minister Bos gisteren aan de Tweede Kamer laten weten. Hoe de regering precies de extra inkomsten uit de slurptax verwerft, is nog niet bekend. Waarschijnlijk kiest Bos voor een verlaging van de grenswaarden, die op Prinsjesdag op 200 gram (diesel) en 240 gram (benzineauto's) zijn vastgesteld.
De extra inkomsten stellen de overheid in staat om de voorgenomen verhoging van de dieselaccijns te beperken tot twee procent. Oorspronkelijk had het kabinet-Balkenende ingezet op een accijnsverhoging van drie procent in 2008, maar op aandringen van het CDA is die maatregel nu afgezwakt.
De extra inkomsten stellen de overheid in staat om de voorgenomen verhoging van de dieselaccijns te beperken tot twee procent. Oorspronkelijk had het kabinet-Balkenende ingezet op een accijnsverhoging van drie procent in 2008, maar op aandringen van het CDA is die maatregel nu afgezwakt.
Plaats een reactie
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws