AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Skoda Roomster valt tussen klassen
1
Zoals bijna elke Skoda, is ook de nieuwe mpv Roomster niet zomaar in een hokje te duwen. Skoda wil ermee de concurrentie aangaan met de Opel Meriva en de Ford Fusion, maar ook Scénic-achtigen moeten uitkijken.
Zoals bijna elke Skoda, is ook de nieuwe mpv Roomster niet zomaar in een hokje te duwen. Skoda wil ermee de concurrentie aangaan met de Opel Meriva en de Ford Fusion, maar ook Scénic-achtigen moeten uitkijken.
De Skoda Roomster arriveert in november van dit jaar in ons land. De auto gebruikt een nieuwe bodem waarin onderdelen van onder meer de Fabia en de Octavia zijn verwerkt. De Roomster is 4,21 meter lang, 1,68 meter breed, 1,60 meter hoog en de wielbasis bedraagt 2,61 meter. De spoorbreedte aan de achterkant is met 1,60 meter breder dan aan de voorkant, waar deze 1,50 meter is. Wanneer de auto bij ons arriveert, zijn drie benzine- en drie dieselmotoren leverbaar. De eerste is een 1,2-liter met 64 pk, daarna volgt een 1,4-liter met 86 pk en de sterke benzinemotor is de 1,6-liter met 105 pk. Het dieselprogramma begint bij de 1,4-liter met 70 pk – de enige zónder roetfilter. De volgende stap is opnieuw een 1,4-liter die wél een roetfilter heeft en een vermogen van 80 pk. De sterkste diesel is de 1,9-liter TDI met 105 pk. Standaard zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingbak. Op de 1,6-liter benzinemotor is als optie een zestraps automaat leverbaar.
Het ruimtelijke concept van de Roomster wordt onder meer vertaald met een in hoogte verstelbare hoedenplank en een Vario-Flex achterbank die kan worden verschoven en die een rugleuning heeft die op en neer kan. Het middelste gedeelte van de achterbank kan eruit worden getild zodat de twee zijkanten tegen elkaar kunnen worden geschoven met meer schouderruimte tot gevolg. Verder zorgt een optioneel panoramadak voor een licht interieur.
In 2007 hoopt Skoda tweeduizend stuks van de Roomster in ons land aan de man te brengen. De totale productie van dat jaar moet 80.000 stuks bedragen. De auto wordt in het Tsjechische Kvasiny gebouwd. Prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen afhankelijk van de uitvoering grofweg tussen de 15.000 en 21.000 euro liggen.