Skoda Favorit als jonge occasion - Uit de Oude Doos

Even wachten nog?

Skoda Favorit

Als je 30 jaar geleden een Skoda kocht, dan kocht je auto's op een strak budget. Al helemaal als het een gebruikte was. Een jong gebruikte Skoda Favorit, bijvoorbeeld. We namen er eens eentje onder de loep om te kijken hoeveel waar je voor relatief weinig geld kreeg.

Het is 1993, je hebt zo'n 8.000 gulden te besteden en je wilt daarvoor een compacte auto voor de deur zetten. Dan kun je natuurlijk gaan voor een gebruikte Volkswagen Polo van een jaar of vijf met een halve ton op de teller, maar wat nou als je dat geld meeneemt naar de Skoda-handelaar Nou, dan verschijnt er een slechts drie jaar oude Favorit voor je neus die pas 13.500 km achter de rug heeft. Klinkt als een mooie deal, toch? Wij wilden wel eens kijken of het te mooi leek om waar te zijn.

We staken positief van wal: "Meer auto voor minder geld is er eigenlijk niet te vinden. We bekeken een Skoda Favorit 1.3 L van de eerste eigenaar met 13.500 kilometer op de teller. Hij had destijds 14.495 gulden gekost en werd nu voor 8.000 gulden aangeboden." Er was dus al bijna de helft van de nieuwwaarde af, terwijl er nog altijd een vrij jonge en onervaren auto stond. Dat wekt de interesse, al wisten we ook dat we bij een Skoda voorzichtig moesten zijn met onze verwachtingen. "Bij exemplaren van vóór de overname door Volkswagen schort er nog wel eens wat aan. Ook moeten we bij het oordelen in gedachten houden dat hij gebouwd is in een periode waarin er nog niet zoveel aandacht was voor het kwaliteitsniveau. Belangrijker was destijds dat de geplande productie werd gehaald."

Skoda Favorit

Nog netjes, maar niet echt verfijnd.

'Onze' Favorit leek op het eerste gezicht nog keurig in orde. Het interieur was weliswaar nu al verouderd en voelde goedkoop aan, maar alles werkte en het zag er nog netjes uit. Een voordeel van het voor het dashboard gebruikte materiaal: het was weliswaar keihard maar daardoor vrij onverslijtbaar. Wel moest je bedacht zijn op snelle slijtage van de stoelbekleding. Een nadere inspectie van het witte koetswerk van de Favorit wees een opvallend minpuntje uit: op het dak was al een puntje roest te vinden. Ai. Het was niet veel, maar we vonden dat 30 jaar geleden al wel erg snel. Bij het starten van de Favorit kwam een ander euvel aan het licht: de startmotor had er niet zo'n zin in. Met wat geknars en pas bij de tweede poging sloeg de eenvoudige vierpitter van de Favorit met een rauwe brul aan.

De algehele indruk was die van een op zich best nog nette maar duidelijk goedkoop gebouwde auto. Bovendien eentje van de oude Skoda-stempel voordat Volkswagen zich ertegenaan ging bemoeien. Niet dat je daarvan overigens heel grote wonderen moest verwachten, maar de latere Favoritjes deden op sommige punten net even wat degelijker aan. We concludeerden dat 8.000 gulden eigenlijk zelfs nog wat aan de hoge kant was. Even wachten op een wat 'later' exemplaar was mogelijk wel interessant.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.