Shell gaat waterstoftankstations bouwen
Vier stations voor Nederland, 230 voor Duitsland
"We werken al aan een netwerk van snellaadpunten in Nederland en nu zijn we ook betrokken bij de aanleg van een netwerk van waterstofstations", benadrukt topvrouw Marjan van Loon van Shell Nederland. Zij rijdt zelf ook in een waterstofauto.
Volgens het bedrijf zitten er veel voordelen aan het rijden op waterstof. Daarmee heeft een auto een groot bereik en het enige restproduct is waterdamp uit de uitlaat. Deze manier van rijden draagt dus bij aan een betere luchtkwaliteit. Ook is het mogelijk de waterstof te produceren met behulp van duurzame energiebronnen, zoals wind- of zonne-energie.
De waterstofstations van Shell maken onderdeel uit van het internationale waterstofproject H2Benelux. Dit betreft meerdere stations in België, Nederland en Luxemburg. De overheden van die landen leveren door middel van subsidies eveneens een bijdrage. Ook in Duitsland timmert Shell aan de weg. Hier werken bedrijven samen met de overheid aan een netwerk van vierhonderd waterstofstations tegen eind 2023, waarvan er 230 van Shell zullen zijn. Volgens Shell bestaan er in het Verenigd Koninkrijk, Canada en Californië eveneens samenwerkingen op dit vlak.
Daarnaast is het olie- en gasconcern van plan om zijn pompentotaal in China tegen 2025 bijna te verdrievoudigen tot 3500 stuks. Dat heeft Shell-bestuurder John Abbott gezegd in een interview in Peking met zakenkrant 21st Century Business Herald. Shell runt nu nog ongeveer 1.300 tankstations in China. Daarmee is het concern de grootste buitenlandse speler in termen van marktaandeel.