Shelby viert 50 jaar Cobra
De eerste Shelby Cobra 427 zag op nieuwjaarsdag 1965 het levenslicht, morgen precies 50 jaar geleden. Nadat de auto - die zijn oorsprong in Engeland vindt - begin jaren 60 als AC Cobra aan de man was gebracht, werd met de komst van de Shelby Cobra het Amerikaanse tijdperk van de legendarische Cobra ingeluid.
Het begon met de Cobra 427, waar Shelby in samenwerking met Ford een V8 van Ford in monteerde. De 7,0-litermotor, die op z'n Amerikaans werd aangeduid als de 427, een getal dat verwijst naar het aantal cubic inches, was het iconische blok waarmee de Amerikaanse Cobra de weg op ging. Omdat dat morgen 50 jaar geleden is, komt Shelby vandaag alvast met de aankondiging dat die mijlpaal gevierd gaat worden.
De speciale feesteditie, die de aanduiding '50th Anniversary' krijgt, komt in twee smaken; één met aluminium koets, met als 'kleur' gepolijst aluminium. Daarnaast is-ie er ook in het blauw met witte strepen. De koets van de laatstgenoemde kan zowel uit aluminium als glasvezel worden opgetrokken.
Onderhuids is de auto niet geheel meer zoals in 1965; er zit bijvoorbeeld gewoon een moderne ophanging onder met dubbele draagarmen en ook de remmen zijn meer van deze tijd. Verder krijgt elke auto een plaatje waarop te zien is welke van de 50 exemplaren het betreft.
De verkoop van het feestvarken begint in de Verenigde Staten op 13 januari. Voor de auto's met glasvezel carrosserie vraagt Shelby minimaal 119.995 dollar, omgerekend net geen 99.000 euro. De aluminium versie moet omgerekend zo'n 148.000 euro opleveren. Daar moet je nog wel de kosten van een motor en versnellingsbak naar keuze bij optellen; Shelby levert de auto zonder aandrijflijn.