Serious request: VandenBrink GT Convertible
Amper een half jaar geleden verraste Vandenbrink Design ons al met de Vandenbrink GTO: een op de Ferrari 599 GTB Fiorano gebaseerde schoonheid die in een serie van maximaal zes stuks moet worden gebouwd. Aan animo in ieder geval geen gebrek – verwacht wordt inmiddels dat er medio volgend jaar aan de bouw van de eerste GTO begonnen wordt. Toen er vanuit de Verenigde Staten het verzoek voor een open variant binnenkwam, kroop ontwerper Michiel van den Brink (30) weer achter de virtuele tekentafel met deze schets als gevolg. Het uiteindelijke resultaat is aanmerkelijk moderner dan de retro GTO. Van den Brink: "Hiermee hopen we het retro-stigma ook in één keer van ons af te schudden, want we kunnen veel meer dan dat. Dit is in gang gezet door een klant die voor een GTO kwam. Toen zij ontdekte wat er allemaal nog meer mogelijk was zijn we onder andere hier op uitgekomen." Of de auto ook daadwerkelijk zo gebouwd zal worden is nog niet zeker. Van den Brink: "Deze Convertible is een voorbeeld van wat allemaal mogelijk is. We zullen nog moeten bepalen of het een eenmalig project wordt of een zeer kleine serie. Dat zal aan het uiteindelijke kostenplaatje en de wensen van de klant liggen, maar het ontwerp is er. We gaan hiermee aan de slag." Mocht het zo ver komen, dan zal de Haaksbergse carrosseriebouwer Alwin Hietbrink in ieder geval ook weer het plaatwerk voor zijn rekening nemen. Het dak van de Convertible zal van koolstofvezel worden gemaakt en uit meerdere delen bestaan. De baan die over de voorzijde van de auto loopt moet uit blank aluminium worden gemaakt en is puur esthetisch. Van den Brink: "Ik heb ook in eerdere schetsen iets soortgelijks gebruikt. Het voelt goed. Het bakent alleen het luchtgat af dat ook oorspronkelijk al op de Ferrari 599 is te vinden. Overigens is geen plaatwerkdeel gelijk aan de donorauto."