Sergio Marchionne overleden
De merkendokter is niet meer
Sergio Marchionne wordt op 17 juni 1952 geboren in Chieti, in het midden van Italië, aan de Adriatische kust als zoon van een Italiaanse vader en Kroatische moeder. Wanneer hij dertien is, verhuist het gezin naar Toronto in Canada. Daar studeert hij filosofie, handel en rechten. Na het behalen van zijn juridische bul gaat Marchionne aan de slag bij Deloitte & Touche als fiscaal accountant. Dat is nog maar de eerste stap in een hele reeks hoge managementfuncties bij diverse bedrijven in Canada, waaronder Lawson Mardon en Acklands Ltd. In 1994 zet hij de stap terug naar de Oude Wereld, wanneer hij door zijn werkgever van dat moment, de aluminiumgigant Algroup, wordt overgeplaatst naar het hoofdkantoor in Zürich, waar hij in 1997 CEO wordt. Enkele jaren later krijgt hij de leiding over Lonza, de chemische tak van Algroup. Even later zien we hem terug in de top van kwaliteitcertificeerder SGS S.A..
Terwijl hij daar nog zit, wordt Marchionne gekozen tot onafhankelijk bestuurslid van Fiat S.p.A. We schrijven mei 2003. Een jaar later is hij CEO en dat klinkt feestelijker dan het in werkelijkheid is. Fiat is op dat moment met een verlies van twee miljard euro in 2003 bepaald geen gespreid bedje, maar dat kan Marchionne niet ontmoedigen. Hij zet het mes in de managementtop en herstructureert de productieprocessen. Hij weet van General Motors, waarmee Fiat in een onhandige omhelzing verkeert, twee miljard dollar binnen te halen in ruil voor ontbinding van de alliantie, geld dat hij aanwendt om Fiat weer in de zwarte cijfers te krijgen.
Dat het huwelijk met GM voorbij is, wil niet zeggen dat Marchionne zijn abonnement op de lijn Turijn-Detroit kan opzeggen. In 2009, wanneer de Amerikaanse auto-industrie op sterven na dood aan het overheidsinfuus hangt, slaat Marchionne zijn slag en koopt hij ChryslerJeep, waarmee FCA (Fiat Chrysler Automobiles) is geboren. De deal opent nieuwe markten voor Fiat, maar legt Chrysler zelf ook bepaald geen windeieren en biedt beide partijen kansen op synergie.
In een wereld van strakke maatpakken en stijve protocollen was Sergio Marchionne altijd weer een frisse, markante verschijning met zijn casual friday-look en bijna knuffelbeer-achtige glimlach, die ineens kon omslaan in een humeurige uitdrukking die aan duidelijkheid niets te wensen overliet.
Fiat en Chrysler hebben hun voortbestaan ontegenzeglijk te danken aan Sergio Marchionne. Hij was een meester in het gezond maken van doodzieke bedrijven, een ware merkendokter en het is daarom des te wranger dat er geen dokter was die Sergio weer beter kon maken.
PRIVATE LEASE Fiat
Uitgelicht aanbod

Fiat Scudo 2.0 MultiJet 145 L3 DC | Op voorraad | Clima | Carplay | Adapt. Cruise | PDC | BSM | Xenon | 17" | Pack Look
- 2023
- 1 km

Fiat Panda 1.2 Sky
- 2007
- 44.911 km

Fiat Scudo 2.0 MultiJet 145 L3 DC | Op voorraad | Clima | Carplay | Adapt. Cruise | PDC | BSM | Xenon | 17" | Pack Look
- 2023
- 1 km
Lees ook

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer

In deze gevallen moet je caravan een groene kaart hebben

Smart ForTwo Electric Drive - 2014 - 141.220 km - Accudegradatietest

Hoe moet je je camper verzekeren in een stalling?

Xpeng X9: slimme concurrent voor ID Buzz?
Lezersreacties (74) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.