AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Senaat sceptisch over steun Grote Drie
57
Pech voor de grote Amerikaanse automobielconcerns: de Senaat is niet onder de indruk van de gepresenteerde toekomstplannen en weigert onvoorwaardelijk financiële steun te geven. Vooral Chrysler en General Motors vestigen hun hoop nu op het Huis van Afgevaardigden.
De Amerikaanse Senaat weigert over de brug te komen met 34 miljard dollar om Ford, Chrysler en General Motors in de huidige vorm verder te laten gaan. Dat is het belangrijkste resultaat van een eerste hoorzitting, gisteren in Washington.
De Senaat staat welwillender tegenover steun als de fabrikanten kiezen voor een 'gestructureerd bankroet' in overleg met de schuldeisers, aandeelhouders en werknemers. Ook een fusie tussen bijvoorbeeld General Motors en Chrysler zou de congresleden welwillend stemmen. Beide concerns hebben aangegeven best te willen fuseren als dit hun bedrijven kan redden. Analisten twijfelen echter aan het nut van zo'n fusie, omdat beide concerns dan alsnog heel veel personeel moeten ontslaan en er dan nog altijd veel dealers moeten verdwijnen.
Vandaag kunnen de Grote Drie hun verhaal doen in het Huis van Afgevaardigden. Maandag wordt er dan daadwerkelijk een voorstel in stemming gebracht. Ford hoopt uiteindelijk de overheidssteun niet nodig te hebben, maar dan moet het concern wel Volvo verkopen. De vraagprijs is 6 miljard dollar.
De Senaat staat welwillender tegenover steun als de fabrikanten kiezen voor een 'gestructureerd bankroet' in overleg met de schuldeisers, aandeelhouders en werknemers. Ook een fusie tussen bijvoorbeeld General Motors en Chrysler zou de congresleden welwillend stemmen. Beide concerns hebben aangegeven best te willen fuseren als dit hun bedrijven kan redden. Analisten twijfelen echter aan het nut van zo'n fusie, omdat beide concerns dan alsnog heel veel personeel moeten ontslaan en er dan nog altijd veel dealers moeten verdwijnen.
Vandaag kunnen de Grote Drie hun verhaal doen in het Huis van Afgevaardigden. Maandag wordt er dan daadwerkelijk een voorstel in stemming gebracht. Ford hoopt uiteindelijk de overheidssteun niet nodig te hebben, maar dan moet het concern wel Volvo verkopen. De vraagprijs is 6 miljard dollar.
Lees ook
Mijn eerste auto
Carla kreeg op haar achttiende verjaardag een Fiat 124 cadeau van haar tante
Autotest
Dubbeltest: Kia EV6 GT vs. Zeekr 7x – Premium power voor een bescheiden budget
Achtergrond
Hoe Irmscher met een Omega-neus het leven van de Opel Manta wilde rekken
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond