AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Seat Ibiza FR draait warm
37
Natuurlijk laat Seat ons niet lang wachten op een hete versie van de nieuwe Ibiza. Dit is de FR die proefdraait op de Nordschleife, en die heeft hoogstwaarschijnlijk meer trekjes van de Bocanegra conceptcar.
In de poll op deze site krijgt de nieuwe Seat Ibiza nog niet echt de handen op elkaar. Maar er komt een herkansing, we hebben de driedeurs nog niet als productieversie gezien, alleen als Bocanegra studiemodel. Dat de snelle Ibiza, die hier met vuilniszakken op de neus en achterkant rondrijdt, op die concept zal lijken ligt voor de hand. Hoogstwaarschijnlijk dendert hier de FR voorbij. Wat voor motor die krijgt is nog niet bevestigd, maar alles wijst erop dat de heftige 1.4 TSI met compressor en turbo van 170 pk zijn weg naar de snelle Seat vindt. De braafste 1.4 TSI, die met 122 pk en alleen een turbo, wordt op dit moment alleen in de Leon geleverd, maar de hetere versies met 'dubbele lading' passen uiteraard uitstekend bij het sportieve Seat. Met 170 pk zal de Ibiza FR in elk geval prima mee kunnen komen in het kleinere hothatchsegment. En als dat de FR niet lukt, dan is er nog altijd een Cupra, die eveneens op stapel staat. Die zal minstens 200 pk moeten hebben om de Renault Clio RS en de Opel Corsa OPC aan te kunnen. Dat het 1.4 TSI-blok daartoe in staat is, heeft Volkswagen al een keer laten zien in de Iroc conceptcar, waarin de kleine geblazen motor tot 210 pk kwam.
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Met deze leuke Seat Ibiza begon het Cupra-feest - Liefhebber gezocht
Nieuws
Seat Ibiza, Ateca en Leon iets duurder
Nieuws
Seat: 'Ibiza en Arona kunnen verdwijnen door importheffingen'
Nieuws
Seat Ibiza heeft tijdelijk goed bedeelde instapper met turbomotor
Occasiontest