Seat-Cupra-CEO trekt van leer tegen importheffingen

“Schadelijk om drie redenen”

Cupra Tavascan Wayne Griffiths

Wayne Griffiths, ceo van Seat S.A. en daarmee ook van Cupra, heeft zich opvallend hard uitgelaten over met name Europese importheffingen. Die zijn volgens Griffiths buitengewoon schadelijk, en wel om drie redenen.

De toon in presentaties van autofabrikanten is meestal zakelijk en positief, of het nu over nieuwe modellen of – zoals nu – jaarcijfers gaat. Seat-baas Wayne Griffiths deed het deze keer echter net even anders.

In de eerste zinnen van zijn uitgebreide presentatie waarschuwt hij toehoorders dat de resultaten van Seat als verwarrend kunnen worden ervaren. Het bedrijf mag dan gezonde groeicijfers neernetten, het is door slechte vooruitzichten en omstandigheden toch niet al te positief.

Griffiths praat vooral veel over externe factoren. Zo was de wereldwijde economische groei in 2024 traag en bovendien ongelijk verdeeld over de wereldregio’s. De verkoop van elektrische auto’s verloopt moeizaam en als klap op de vuurpijl zijn er ook nog importtarieven.

Vooral over de door de EU bedachte importheffingen voor in China gebouwde auto’s is Griffiths bepaald niet te spreken. Logisch, want we weten al langer dat die tegen Chinese merken bedoelde heffingen ook de Cupra Tavascan hard treft. Wayne trekt zijn aversie tegen heffingen echter breder en zegt dat er drie redenen zijn om zulke heffingen überhaupt niet te willen:

  • Ze vertragen de adaptatie van elektrische auto’s
  • Ze beschadigen het consumentenvertrouwen
  • Ze bedreigen op termijn ook werkgelegenheid.

Griffiths geeft aan dat er nauw wordt samengewerkt met Europese regelgevers om tot een goede oplossing te komen voor dit in zijn ogen enorme probleem. Griffiths: “We voelen dat er bereidheid en support is, maar er is nog geen oplossing en ik moet zeggen: de tijd dringt.”

Record-verkopen

Dat Griffiths zich zorgen maakt, is veelzeggend als je de cijfers van de Spaanse Volkswagen-tak ziet. Want die zijn best goed te noemen. Zowel Seat als Cupra leverde vorig jaar 7,5 procent meer auto's af dan in 2023, voor een totaal van 310.000 Seats en 248.100 Cupra's.

Het record van Cupra is misschien wat minder indrukwekkend als je bedenkt dat dit nog erg jonge merk zijn productportfolio nog aan het opbouwen is. De groei van Seat is wat dat betreft opmerkelijker, want dat merk heeft al een tijd geen echt nieuwe modellen meer mogen verwelkomen. We verwachten niet dat dat op korte termijn verandert, al benadrukt Griffiths dat de Ibiza en Arona nog dit jaar een facelift krijgen.

De Europese markt is als vanouds groot voor Seat en Cupra, maar Seat deed het bijvoorbeeld ook goed in Mexico, Turkije en Israël. Het bedrijfsresultaat van Seat S.A. als geheel komt uit op €633 miljoen, 1,3 procent meer dan in 2023. De omzet groeide met 1,4 procent nipt harder. Beide groeicijfers zijn wel flink lager dan de groei in verkopen, wat Griffiths ongetwijfeld liever anders had gezien. Verder zien de cijfers er heel wat minder mooi uit dan bij stalgenoot Skoda.

PRIVATE LEASE Cupra

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.