Scout presenteert Traveler en Terra: ruig, retro en elektrisch
'Nieuw' dochtermerk van Volkswagen
Scout is terug! Wat ooit een modelnaam van International Harvester was, is dankzij de Volkswagen Group nu een automerk. Scout trapt af met twee modellen; de duidelijk op de oer-Scout geïnspireerde Traveler en een Terra geheten pick-up.
Wie een beetje thuis is in de Amerikaanse offroaders, kent vast de International Scout nog wel. In het voorjaar van 2022 werd bekend dat de Volkswagen Group, tegenwoordig eigenaar van de merken International en dus ook van modelnaam Scout, plannen had om de Scout nieuw leven in te blazen als EV-merk. Het zou een merknaam worden en er zouden twee retro modellen verschijnen bij het nieuwe Scout. Die twee zijn nu gepresenteerd en ze luisteren naar de namen Scout Traveler en Scout Terra.

Scout Terra.
'Ouderwetse' krachtpatsers
De International Scout was er als SUV en als pick-up en dat kunstje herhaalt men nu dus, alleen dan nu met twee separate modellen. De Scout Traveler is de SUV, de Terra de pick-up. De twee delen hun technische basis en lijken ook sterk op elkaar. Toch is er een wezenlijk verschil, want de Terra is duidelijk een slag langer dan de Traveler. Hoe lang de twee precies zijn is nog niet helemaal helder, maar de Scout Terra heeft in elk geval een laadbak achterop die in de lengte bijna 1,70 meter aan laadruimte biedt.
De zowel vanbuiten als vanbinnen met retro-elementen doorspekte en tevens eigentijdse Scouts staan op een nieuw zogenoemd body-on-frame platform. Geen monocoque dus, maar een chassis met 'los' daarbovenop de koets. Daarnaast hebben de twee een starre achteras. Een opvallend 'ouderwetse' maar in dit segment bewezen aanpak. De aandrijving is juist modern. Zoals gezegd legt Scout zich toe op elektrisch aangedreven modellen. De Scouts Traveler en Terra krijgen ieder twee elektromotoren, eentje per as, en zijn vierwielaangedreven. De elektro-units zijn samen goed voor een koppel van dik 1.300 Nm en dat leidt tot serieuze prestaties. Zo moet de Traveler tot bijna 3.200 kilo kunnen trekken en de Terra zelfs dik 4.500 kilo. Snel zijn ze ook; 0 tot 97 km/h (60 mph) gaat in zo'n 3,5 seconden.
Ook met range-extender
En het elektrische rijbereik? Het gaat vooralsnog om allemaal schattingen, maar Scout gaat uit van zo'n 560 km rijbereik voor de volledig elektrische versies. Ja, er komen ook deels elektrische Scouts, maar ze zijn altijd elektrisch aangedreven. Er zitten Travelers en Terra's in het vat met een range-extender en die moeten een actieradius van dik 800 km krijgen. Handig voor als je ver van de beschaving bent verwijderd. Mocht je een snellader vinden, dan ben je zo weer op pad, want bijladen kan tot 350 kW laadvermogen. De Scouts kunnen ook stroom terugleveren en hebben diverse V2L-aansluitingen om elektrische apparaten van stroom te voorzien.

Scout Traveler.
De Scout Traveler en Scout Terra laten nog wel even op zich wachten. De productiestart staat gepland voor 2027. Ze worden straks gebouwd in de nieuwe Scout-fabriek in South Carolina en zijn vooralsnog bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt. Voor beide modellen mikt de fabrikant op een prijs van omgerekend €55.000.