AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Schone beloften Audi
Audi belooft dat het midden 2008 met de schoonste diesel ter wereld komt. De TDI voldoet aan de euro 5 emissienormen, bovendien wordt het aantal zuinige en schone 'e'-modellen uitgebreid, er komen zelfs een Q7 en A8 TDI e.
Halverwege volgend jaar introduceert Audi een 3.0 V6 TDI met verbeterde verbrandingskamers en nieuwe piëzo-injectoren voor de commonrailinspuiting. Nieuwe sensoren in de verbrandingskamers zijn nog preciezer en zorgen daarmee voor een beter verbrandingproces. In de A4 levert het blok 240 pk en 500 Nm, in de Q7 komt de vernieuwde diesel zelfs tot 550 Nm. Met behulp van NOx-catalysator waarin dankzij de vloeistof AdBlue de uitstoot van stikstofoxide met 90 procent wordt teruggedrongen voldoen de nieuwe diesels zelfs aan zeer strenge uitstootnormen die in Amerikaanse staat Californië gelden. Na de nieuwe A4 en Q7 zal bijvoorbeeld ook de A8 hiervan profiteren. Van de limousine komt ook een 'e'-versie. Van de huidige A4 en van de A3 zijn al uitvoeringen als de TFSI e en TDI e, wat betekent dat ze zuiniger zijn dan de gewone versies. Zo gebruikt een A3 1.9 TDI gemiddeld 4,5 liter diesel per 100 kilometer en de uitstoot bedraagt 119 gram per kilometer. Ook van de A6 Avant verschijnt een e-versie, die zal over de genoemde 3.0 TDI beschikken die volgens Audi zuiniger is dan de huidige krachtigste V6 diesel.
Plaats een reactie