AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Saab 9-3X: doorploeteren
29
Het voortbestaan van Saab hangt aan een zijden draad. Toch ploetert het testteam hier voort met de 9-3X, die volgende maand in Genève zijn opwachting moet maken.
Veel budget om nieuwe modellen te ontwikkelen is er niet bij Saab, dus moeten ze het doen met varianten van bestaande producten. Deze Saab 9-3X staat wat hoger op de poten en moet het gaan opnemen tegen auto's als de Volvo XC70, Skoda Octavia Scout, Audi A4 Allroad en natuurlijk de Subaru Outback.
In de loop van de tijd zijn er veel tegenstrijdige berichten geweest of deze auto er zou komen. Dat komt vandaag de dag wel vaker voor bij Saab. Nu dit prototype is gespot, is geen twijfel meer over mogelijk. Over drie weken is het debuut op de autosalon van Genève.
De 9-3X komt er alleen als stationwagen en staat zo'n drie centimeter hoger op zijn poten dan de normale SportEstate. De oorlogstooi aan het koetswerk heeft hem een breder en stoerder uiterlijk. Net als bij zijn concurrenten zijn er bijvoorbeeld spatbordverbreders en een diffusor-achtig element aan de achterzijde. De bumpers hebben zwarte onderstukken en ook de zijskirts zijn in het zwart uitgevoerd..
Sinds enige tijd heeft Saab voor de 9-3 beschikking over het XWD vierwielaandrijvingsysteem. Het is ontwikkeld door Haldex en Saab is de eerste die het mag gebruiken. Natuurlijk krijgt dit X-model die techniek ook aan boord. Dit prototype rijdt rond met de 210 pk sterke 2,0-liter turbobenzinemotor maar reken er ook op dat er diesels beschikbaar komen.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Deze Saab 9-3 is pas net begonnen - Liefhebber Gezocht
Reportage
Kijk eens wat we hier hebben: de Saab 9-3 Cabrio die we in 2015 weggaven als vakantiekar!
Saab 9-3X 1.9 TTiD – 2011 – 504.946 km – Klokje rond
Praktijkervaring
Praktijkervaring Saab 9-3 NG: voor eigenzinnige rijders
Achtergrond