Saab 9-3X: doorploeteren

Saab 9-3X | Foto: Carpix
Saab 9-3X | Foto: CarpixSaab 9-3X | Foto: CarpixSaab 9-3X | Foto: CarpixSaab 9-3X | Foto: CarpixSaab 9-3X | Foto: CarpixSaab 9-3X | Foto: Carpix
Het voortbestaan van Saab hangt aan een zijden draad. Toch ploetert het testteam hier voort met de 9-3X, die volgende maand in Genève zijn opwachting moet maken.
Veel budget om nieuwe modellen te ontwikkelen is er niet bij Saab, dus moeten ze het doen met varianten van bestaande producten. Deze Saab 9-3X staat wat hoger op de poten en moet het gaan opnemen tegen auto's als de Volvo XC70, Skoda Octavia Scout, Audi A4 Allroad en natuurlijk de Subaru Outback.
In de loop van de tijd zijn er veel tegenstrijdige berichten geweest of deze auto er zou komen. Dat komt vandaag de dag wel vaker voor bij Saab. Nu dit prototype is gespot, is geen twijfel meer over mogelijk. Over drie weken is het debuut op de autosalon van Genève.
De 9-3X komt er alleen als stationwagen en staat zo'n drie centimeter hoger op zijn poten dan de normale SportEstate. De oorlogstooi aan het koetswerk heeft hem een breder en stoerder uiterlijk. Net als bij zijn concurrenten zijn er bijvoorbeeld spatbordverbreders en een diffusor-achtig element aan de achterzijde. De bumpers hebben zwarte onderstukken en ook de zijskirts zijn in het zwart uitgevoerd..
Sinds enige tijd heeft Saab voor de 9-3 beschikking over het XWD vierwielaandrijvingsysteem. Het is ontwikkeld door Haldex en Saab is de eerste die het mag gebruiken. Natuurlijk krijgt dit X-model die techniek ook aan boord. Dit prototype rijdt rond met de 210 pk sterke 2,0-liter turbobenzinemotor maar reken er ook op dat er diesels beschikbaar komen.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.