Ruim 4 op de 10 EV-rijders zou zonder eigen laadpaal mogelijk niet elektrisch zijn gaan rijden

Audi Q6 e-tron quattro

Voor veel EV-rijders met een eigen laadpaal voor de deur is het een rustgevende gedachte dat er thuis altijd geladen kan worden. Wat blijkt? De mogelijkheid om de auto thuis aan de lader te kunnen hangen is voor veel huidige EV-rijders een doorslaggevende factor geweest om elektrisch te gaan rijden.

Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan onder 1.376 EV-rijders met een eigen laadpaal blijkt dat bijna de helft van hen niet of waarschijnlijk niet elektrisch zou zijn gaan rijden als er thuis geen mogelijkheid was om op te laden. 7,7 procent van de ondervraagden geeft aan 'zeker niet' elektrisch te zijn gaan rijden als er thuis niet opgeladen kon worden. 36 procent is minder stellig, maar geeft aan 'waarschijnlijk niet' voor een EV te hebben gekozen als er geen mogelijkheid was om thuis te laden.

Een kleine 10 procent geeft aan ook elektrisch te zijn gaan rijden als er geen mogelijkheid was om een eigen laadpunt voor de deur neer te zetten. Een kwart van de EV-rijders met laadpaal zegt 'waarschijnlijk' ook overgestapt te zijn op elektrisch rijden als er thuis niet geladen kon worden. 21 procent geeft aan de vraag 'Was je ook elektrisch gaan rijden als je niet thuis had kunnen opladen?' niet te kunnen beantwoorden.

De vraag der vragen: rijdt jij een elektrische auto en heb je wel of geen laadpaal voor de deur? Waarom wel, of waarom juist niet?

Lezersreacties (209)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.