Rotterdam is beste stad voor elektrische auto
Gemeente geeft 'het goede voorbeeld'
Welke Nederlandse stad of gemeente is het vriendelijkst voor EV-rijders? Die vraag stelde leasemaatschappij ALD Automotive zich. Wat blijkt? De gemeente Rotterdam mag zich de EV-vriendelijkste gemeente van Nederland noemen.
ALD Automotive heeft de vijftig grootste gemeenten van Nederland aan de hand van vijf criteria beoordeeld: laadpaaldichtheid, de kosten per kWh, de aanvraagduur voor een laadpaal, de minimale afstand tussen laadpalen én de beschikbaarheid van online informatie over elektrisch rijden. De tien gemeenten die hierop het beste scoorden, kregen een vragenlijst voorgeschoteld over het gemeentelijk EV-beleid. De gemeenten Amsterdam, Delft, Den Haag, Gouda, Nissewaard, Rotterdam, Schiedam, Utrecht, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer bereikten de top 10, maar er kan er maar één de winnaar zijn.
Die winnaar is Rotterdam. De vakjury van ALD Automotive, waarvan onder meer onze eigen Marc Klaver deel uitmaakte, noemt het EV-beleid van Rotterdam 'vooruitstrevend en helder.' De vakjury is onder meer van mening dat de gemeente 'het goede voorbeeld' neemt met het EV-beleid voor het gemeentelijke wagenpark. "Rotterdam heeft oog voor de belangen van de EV-rijder. Zo kan je in Rotterdam nog steeds bij een publieke laadpaal voor 26 ct/kWh laden. Een stad met een sterk publiek netwerk en met steeds meer snellaadpunten", aldus jurylid Marina van Helvoort van Vereniging Elektrische Rijders. De gemeente Rotterdam geeft onder meer bedrijven in de logistieke sector die elektrische voertuigen gebruiken voordelen zoals ruimere laad- en lostijden.
Lees ook

Renault en Ford: ‘Chinese merken vormen ook een bedreiging voor bedrijfsauto’s’

De elektrische Mercedes-Benz GLC heeft een scherm dat geen scherm is

Alfa Romeo Junior Sport Speciale is de opstap naar de Veloce

Bij de duurste laadpaal van Nederland ben je €100 meer kwijt dan bij de goedkoopste
