Roewe stopt met 750

Einde is daar voor laatste 'Rover 75'

Roewe 750/MG 7
Roewe 750/MG 7Roewe 750/MG 7Roewe 750/MG 7Roewe 750/MG 7Roewe 750/MG 7Roewe 750/MG 7Roewe 750/MG 7

Toen Rover in 2005 ten onder ging, kocht het Chinese concern SAIC de restanten op. Eén van de resultaten was de Roewe 750, en die wordt vanaf vandaag niet meer geproduceerd.

De Rover 75 kwam in Europa in 1998 op de markt als het eerste Rover-model dat in samenwerking met BMW was ontwikkeld. De auto was een zeer welkome, moderne aanvulling op een gamma dat verder uit de toen al vrij oude 25 en 45 bestond. Toch kon ook de nieuwkomer niet voorkomen dat het trotse Britse merk door BMW snel weer van de hand werd gedaan en in 2005 roemloos ten onder ging.

De 75 was toen net aan een facelift onderworpen, reden voor Chinese opkoper SAIC om het zeven jaar oude model een tweede leven te gunnen. Dat ging net als in het Europese tijdperk onder twee merknamen: MG kwam in Azië met de 7, de Rover-variant ging verder als Roewe 750. Naar goede Chinese traditie kreeg die auto niet alleen een subtiel andere naam, maar vooral ook een fors langere wielbasis. Ook qua uiterlijk nam de 750 meer afstand van het origineel dan z'n MG-evenknie. In het begin volstond men nog met een enorme grille die Rover zelf al op z'n V8-modellen toepaste, later kreeg de auto een compleet andere neus en een eigen 'kont'. Ook het interieur, traditioneel een oase van hout, leer en chroom, ziet er anno 2016 compleet anders uit dan in de Rover-versies.

Dat zelfs de Chinezen een auto niet het eeuwige leven kunnen geven, wordt vandaag duidelijk. De MG 7 verdween al in 2013 van de markt en aan het leven van de Roewe 750 komt nu ook een einde. We zullen 'm missen!

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.