Roerige week voor Tesla
Op de website van Jalopnik verscheen een video waarbij je een Tesla Model S ziet branden. De bestuurder wist zich tijdig in veiligheid te brengen. Volgens de fabrikant ontstond het vuur in het accupakket nadat de auto over een groot metalen voorwerp was gereden. Analisten van Kelley Blue Book zeggen dat het vuur ontstaan is doordat het koelsysteem beschadigd raakte door de aanrijding.
Ondanks dat er geen gewonden vielen, deed het de beurskoers van Tesla geen goed; het aandeel daalde zes procent in waarde, ongeveer drie miljard dollar. Over imagoschade nog maar te zwijgen. Het is daarnaast niet het eerste incident met lithium-ion-accu's, eerder hadden de Chevrolet Volt en de Mitsubishi i-MiEV er al problemen mee. In augustus scoorde de Tesla Model S nog vijf sterren in elke categorie tijdens de crashtests van de National Highway Traffic Safety Administration, de Amerikaanse versie van EuroNCAP. Het is de eerste keer dat Tesla in het nieuws komt vanwege een brand. Fisker heeft daar al meer ervaring mee...
Eigen winkel
Tegenover de tegenvaller met de brandende Model S stond het nieuws dat Tesla eindelijk een eigen winkel mag openen in Tyson's Corner in de staat Virginia. Daar ging heel wat juridisch geharrewar aan vooraf omdat je als autofabrikant in principe een franchise aan moet gaan om auto's te mogen verkopen. Tesla wil dat liever op eigen houtje doen en dat levert in de meeste staten problemen op. Zo lag de Virginia Department of Motor Vehicles dwars maar is uiteindelijk alsnog akkoord gegaan. Nu moet alleen de overkoepelende Virginia Motor Vehicle Dealer Board nog goedkeuring verlenen. Tesla stuitte eerder op het nodige verzet in onder andere New York en North Carolina, in Texas kreeg de fabrikant tot op heden nul op het rekest.
Tweede acculeverancier
Als afsluiting van de week kwam Tesla nog met de mededeling dat het een nieuwe acculeverancier heeft gevonden in de vorm van Samsung, dat ook de BMW i3 van batterijen voorziet. De deal moet nog wel officieel worden beklonken, Tesla is volgens eigen zeggen ook nog met andere partijen in gesprek. De huidige acculeverancier van Tesla is Panasonic. De Amerikaanse autofabrikant wil een tweede leverancier vanwege de uitbreidingsplannen, waaronder de Model X. Daarnaast wil Tesla minder afhankelijk zijn van een partij en zou een contract met een andere leverancier goed zijn voor de onderlinge concurrentiestrijd tussen de accu-aanbieders.
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model S 75D Base, Enhanced Autopilot, Pano, Carbon, Leder, CCS, 1e Eigenaar
- 2017
- 107.998 km

Tesla Model S 75D | AutoPilot 2.5 | BTW | Panorama |
- 2018
- 131.283 km

Tesla Model S BWJ 12-2017 | 75D 334PK Base | LEDER | PANO | AUTO PILOOT | CLIMA | NAVI | CAMERA | CRUISE | 19'' LMV
- 2017
- 103.599 km