Rivian en Volkswagen in joint-venture verbonden
Rivians hardware als uitgangspunt
Volkswagen heeft in de Amerikaanse EV-bouwer Rivian een partner gevonden om zogenoemde software-defined-vehicles (SDV) te ontwikkelen. De twee richten daarom een joint-venture op en Volkswagen investeert miljarden in Rivian en de samenwerking.
Wanneer heb je het goed gedaan als EV-startup? Als een grote, al decennialang bestaande autobouwer zich genoodzaakt ziet om in je te investeren. Bij Rivian kan de plaatselijke bakker ongetwijfeld op een leuke bestelling rekenen, want Volkswagen belooft om te beginnen al een investering van één miljard dollar in Rivian. Daarnaast is er voor nog eens 4 miljard aan investeringen gepland.
Het voorlopige doel van de samenwerking tussen de twee is het opstarten van een joint-venture die zich gaat bezighouden met software-ontwikkeling. Zoals iedere samenwerking moet deze ervoor zorgen dat beide merken hun kosten efficiënt kunnen verdelen en hun krachten kunnen bundelen, terwijl de andere partij kan helpen bij de zwaktes die er mogelijk zijn.
Nu al is duidelijk dat niet de hardware van Volkswagen maar die van Rivian uitgangspunt zal zijn bij de ontwikkelingsplannen. Daarbij gaat het specifiek om het ‘zonal hardware design’, een slimme manier van Rivian om computergestuurde elementen in de auto met elkaar te verbinden en zo meters bedrading en allerlei verschillende ECU’s uit te sparen. Deze benadering moet uiteindelijk gaan leiden tot zogenaamde software-defined-vehicles, voertuigen waarbij de software kort gezegd een grotere rol speelt dan fysieke onderdelen. Smartphones op wielen, zogezegd, een niveau dat ondanks alle software in bestaande auto’s kennelijk nog niet is gehaald.

Rivian R1S
De gezamenlijke tak van Rivian en Volkswagen moet in het vierde kwartaal van dit jaar compleet zijn, maar er is nu al hard gewerkt om de Rivian-software aan te laten sluiten op de auto’s van de Volkswagen Group.
Foto boven: Volkswagen-topman Oliver Blume en Rivian-CEO RJ Scaringe