Rivian Commercial Van: Amazon-bus, maar dan zonder Amazon
Vriendelijk gezicht
Niet geheel onverwacht brengt Rivian zijn elektrische bestelbus, die speciaal werd ontwikkeld voor webwinkel-gigant Amazon, ook voor andere bedrijven op de markt. De bus heet in deze vorm simpelweg Amazon Commercial Van en is er in meerdere varianten.
Dat de ‘Amazon-bus’ van Rivian ook voor andere partijen beschikbaar zou komen, hing al even in de lucht. De Amerikaanse EV-bouwer Rivian maakt dat nu echter officieel en zet de Rivian Commercial Van op de prijslijst voor zakelijke ‘fleet sales’. De reguliere versie wijkt op een aantal punten af van de Amazon-variant. Zo wordt hij om te beginnen niet in Amazon-blauw, maar in wit gepresenteerd. Ook maken alle Amazon-badges rondom plaats voor de merknaam Rivian. Dat is belangrijk, want op de Amazon-versie is bijna nergens te zien dat het hier om een Rivian-product gaat. Tot slot staat de indeling de koper van de Commercial Van uiteraard geheel vrij, terwijl Amazon zijn eigen handige inrichting voor de pakketbezorgers bedacht.
De Rivian Commercial Van is er vooralsnog in twee varianten. De Delivery 500 is 6,31 meter lang, de Delivery 700 sterkt zich over maar liefst 7,06 meter uit. Daar gaat dus ook meer in, maar dat gaat ten koste van de manoeuvreerbaarheid en (enigszins) het rijbereik. Dat ligt bij de 500 op 259 km en bij de 700 op 246 km. Met dit beperkte rijbereik moge het duidelijk zijn dat ook de niet-Amazon-versies van de bus vooral bedoeld zijn voor het lokaal bezorgen van pakketjes. In dat kader verdient dit verhaal de toelichting dat de Amerikaanse markt voor bestelbussen veel beperkter is dan de onze. Veel taken die in Europa door allerlei busjes worden ingevuld, liggen in de VS in handen van pick-ups en soortgelijke voertuigen. De nationale postdienst heeft er zijn eigen bus en er worden een handjevol Europese bussen ingevoerd, zoals de Ram Promaster (Fiat Ducato) en de Mercedessen Metris (Vito) en Sprinter. Ford voert ook de in Europa bekende Transit. De enige écht Amerikaanse bus – tot de komst van de Rivian dan – is eigenlijk de Chevrolet Express, een besteller die al vele decennia vrijwel ongewijzigd in productie is.
Voor wie het gemist heeft: deze elektrische bestelbus werd speciaal ontwikkeld voor en met Amazon, dat dus ook alle ruimte kreeg om zelf te bedenken hoe de ideale bezorgbus eruit moet zien. Een ideale instap, gemakkelijke doorloop naar het laadruim, handige indeling en veel overzicht zijn onderdeel van dat pakket.
Hoewel er nog geen plannen zijn om de Rivian Commercial Van in Europa aan te gaan bieden, lijkt de bus ons best geschikt voor de krappe Nederlandse straatjes. Door de altijd elektrische aandrijflijn biedt de Rivian om te beginnen erg veel laadruimte in relatie tot zijn lengte, want de neus is kort. De vriendelijke aanblik van het front verzacht de pijn wat als zo’n bus weer eens vol gas door je wijk raast en de grote, ver naar beneden doorgetrokken voorruit verkleint de kans dat er daarbij kinderen of huisdieren over het hoofd worden gezien. Het enige mogelijke struikelblok – op papier althans – is de breedte: inclusief spiegels meet de Rivian 2,62 meter, en dat is zelfs in vergelijking met een Sprinter best flink.