AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ritsen verplicht in België
30
Vanaf 1 maart kunnen automobilisten die in België niet ritsen, een boete krijgen van 55 euro. Vanaf die datum is ritsen namelijk verplicht. Het koninklijk besluit werd donderdag gepubliceerd, zo werd vrijdag bekend.
Ritsen is het beurtelings invoegen van voertuigen op een vrije rijstrook bij een vermindering van het aantal rijstroken. Voor veel automobilisten is het echter een doorn in het oog als een auto helemaal op het einde er nog even tussen wil. Toch hebben studies aangetoond dat dit wel de juiste manier is: helemaal doorrijden tot de versmalling en dan invoegen naar de vrije strook.
De Belgische regering hoopt zo dat het verkeer beter doorstroomt en dat de files in lengte en aantal afnemen.
Zowel de bestuurder die niet doorrijdt tot de weg versmalt, als de automobilist die invoegend verkeer geen ruimte geeft, riskeren op de bon geslingerd te worden, aldus een woordvoerder van de Belgische federale dienst voor Mobiliteit en Vervoer.
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws