Rimac Nevera verbreekt op één dag 23 wereldrecords

Onder meer 0 tot 100 km/h in 1,82 seconden!

Rimac Nevera wereldrecords

De Rimac Nevera, elektrische hypercar van het Kroatische bedrijf Rimac, is bloedsnel. Hoe snel? Wel, dat bleek eind april. In één dag brak het sprintkanon 23 verschillende acceleratie- en/of deceleratie-wereldrecords voor productieauto's, waaronder de 0 naar 400 naar 0 km/h - en dat kostte nog geen 30 seconden. Pardon?

Om alvast een klein beetje context te scheppen: in 2017 zette Bugatti met zijn toen kersverse en 1.500 pk sterke Chiron een nieuw 0-400-0 km/h-record. Slechts 41,96 seconden had de auto nodig om van 0 naar 400 km/h te accelereren en weer tot stilstand te komen. Ja, de Bugatti is beresterk, maar het kon allemaal nog véél sneller. Dat bewees Koenigsegg twee jaar later met zijn Regera, die in zo'n 31,5 (!) tellen hetzelfde klusje klaarde.

Waar de Bugatti een volbloed-benzineverbrander is en de Koenigsegg een plug-in hybride, is de nieuwe koning - de Rimac Nevera - een volledig elektrische auto. Een flink rappere bovendien, want het was niet alleen het record voor de 0-400-0 dat er ruim twee weken geleden aanging (29,94 seconden). Op dezelfde dag brak de Nevera 22 andere records, én een bonusrecord: dat van het breken van de meeste prestatierecords op één dag.

Onvermoeibaar

Daarnaast gingen ook de records voor de 0-100, 0-200, 0-300, 0-400, 100-200, 200-300, de kwartmijl, de halve mijl, de hele mijl... je krijgt vast een idee: allemaal aan diggelen. De Nevera is de nieuwe absoluut allersnelst accelererende auto. De Kroaten vermelden daarbij trots dat de auto gedurende de hele sessie volop belast werd, zónder dat de techniek oververhitte of minder prestaties begon te leveren. "Elke Nevera-eigenaar kan dit nadoen", zei oprichter Mate Rimac - tegenwoordig tevens CEO van Bugatti - nadien. Mits er een laadpaal in de buurt is die de accu van de auto telkens weer van 0 naar 80 procent vol kan laden in zo'n twintig minuten, natuurlijk.

Energie verslinden kan de Nevera namelijk wel. Daarvoor gebruikt hij vier elektromotoren, waarvan de achterste twee tot 640 pk en 900 Nm koppel kunnen produceren - per stuk! Die krachten vonden tijdens de recordsessie het asfalt middels Michelin Cup 2 R-banden. Benieuwd naar hoe indrukwekkend alle cijfers van de Nevera zijn? Neem dan een kijkje in de tabel hieronder.

De prestatiecijfers zijn vastgelegd en geverifieerd door twee onafhankelijke partijen, dus gebluf van Rimac is uitgesloten. Wel was bij de sprints een zogenaamde 'one foot roll-out' toegestaan, dus de fractie van een seconde voor de eerste 30 afgelegde centimeters werd niet meegeteld. 

De Nevera zette de records op testbaan Papenburg in Duitsland, vlak over de grens bij Groningen.

Scroll naar beneden voor de videobeelden. 

TestResultaat (volgens apparatuur van Racelogic)
0-60 mph1,74 s.
0-100 km/h1,82 s.
0-200 km/h4,42 s.
0-300 km/h9,23 s.
0-400 km/h21,32 s.
100-200 km/h2,59 s.
200-300 km/h4,81 s.
200-250 km/h2,00 s.
100-0 km/hIn 29,12 meter
0-100-0 km/h4,03 s.
0-200-0 km/h8,85 s.
0-300-0 km/h15,68 s.
0-400-0 km/h29,94 s.
400 meter (kwart mijl)8,26 s.
200 meter (achtste mijl)5,46 s.
800 meter (halve mijl)12,82 s.
1.600 meter (hele mijl)20,62 s.
0-100 mph3,23 s.
0-120 mph4,19 s.
0-130 mph4,74 s.
0-250 mph21,89 s.
60-130 mph2,99 s.
0-200 mph10,86 s.
Video

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.