Rimac kan weer aan de bak: Koenigsegg herovert 0-400-0-record
De Regera regeert
Door op één dag 23 verschillende prestatierecords te breken leek de Rimac Nevera onlangs van een heel andere orde dan elke supersprinter die hem voor ging. Het ding is ook bloedsnel, maar op één onderdeel niet zó snel als de Koenigsegg Regera. Die zet nu een nieuw - en ronduit indrukwekkend - record.
Op het onderdeel '0-400-0 km/h' was de Koenigsegg Regera vier jaar lang de absolute koning. In 2019 verpulverde de Zweed het record van de Bugatti Chiron, die 41,96 seconden nodig had om vanuit stilstand naar de 400 km/h te sprinten en weer tot stilstand te komen. Hoe snel de Koenigsegg het deed? Ruim 10 seconden sneller! In 31,5 tellen was het klusje geklaard. De Regera deed wat zijn naam betekent: regeren. Heersen.
Maar dat was in 2019. Kortgeleden stroopte het Kroatische Rimac zijn mouwen op, om op een dag 23 verschillende prestatierecords te breken. Dat is natuurlijk heel wat, maar het merk presenteerde het ook wel slim: zowel de records in mijlen als in kilometers per uur werden apart meegeteld en waar bijvoorbeeld de 0-300 km/h-tijd telde als één van de records, telde de 0-300-0 als een tweede. Zo ga je toch rap richting de 23.
Koenigsegg was in ieder geval niet al te zeer onder de indruk, want het meest verbluffende record - de 0-400-0 km/h - viel nog wel te verbeteren, zo dacht het merk. Dus stofte het een Koenigsegg Regera af (het model is na een oplage van 80 stuks inmiddels uit productie), veegde het de landingsbaan in zijn achtertuin aan en monteerde het vers rubber onder zijn hypercar. En verrek: het lukte.
Dezelfde Koenigsegg Regera, maar toch significant sneller
De Koenigsegg Regera sprintte van 0 naar 400 km/h in 20,68 seconden en kwam vervolgens in 8,13 seconden weer tot stilstand. Totaaltijd: 28,81 seconden, ruim een seconde minder dan de Rimac Nevera ervoor nodig had. En: ruim 2,5 seconden minder dan de Regera in 2019 gebruikte voor hetzelfde klusje.
Hoe dat kan? Wel, doordat er dus gebruik werd gemaakt van een geschikter wegdek en moderner Michelin Pilot Sport Cup 2R-rubber, zo stelt Koenigsegg. Onze felicitaties krijgen ze.
2,5 seconden sneller door meer grip, wat niet alleen bij het accelereren, maar (vooral) ook bij het remmen helpt.