AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Rimac hint naar krachtiger C_Two
Het kan altijd extremer
11
In maart vorig jaar liet het Kroatische Rimac in Genève de C_Two voor het eerst zien. Die auto bevindt zich nog altijd in de ontwikkelingsfase en als we Rimac mogen geloven, wordt de definitieve versie nóg extremer dan het gevaarte dat we al kennen.
De getallen die Rimac vorig jaar tijdens de Autosalon van Genève bij de onthulling van de C_Two vrijgaf, waren duizelingwekkend. Wat te denken van een volledig elektrische supercar met elektromotoren die samen goed zijn voor 1.914 pk en 2.300 Nm koppel? Daarmee zou de C_Two in minder dan twee tellen naar een snelheid van 100 km/h kunnen sprinten. De topsnelheid: 412 km/h. Rimac neemt dit jaar een Galactic White gspoten C_Two mee naar de Zwitserse beurs, maar doet daarbij een opvallende uitspraak.
Rimac beaamt - uiteraard - dat bovenstaande cijfers extreem zijn, maar zegt daarna doodleuk dat de definitieve C_Two, die in 2020 op de markt moet komen, dankzij nieuwe ontwikkelingen een aantal 'upgrades' krijgt. Die upgrades moeten de prestaties van de C_Two naar een nóg hoger plan tillen. Rimac is overigens geen losse flodder. Het bedrijf heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van het hybridesysteem van de Aston Martin Valkyrie en medio vorig jaar werd bekend dat niemand minder dan Porsche een aandeel in het bedrijf nam.
De koets van de C_Two is volledig uit koolstofvezel vervaardigd. Het batterijpakket heeft een capaciteit van maar liefst 120 kWh. De batterij levert zijn vermogen aan vier elektromotoren, één voor elk wiel dus.