Renault Twingo I - Facelift Friday
Klein nieuws, grote gevolgen
De facelift die de eerste Renault Twingo in 1998 kreeg, was gelukkig behoorlijk subtiel. Toch heeft een late Twingo I door een reeks kleine wijzigingen een heel andere uitstraling.
De eerste Renault Twingo verscheen in 1993 en schudde toen het kleine-auto-segment stevig op. De auto was met z’n driedeurs, MPV-achtige koetsje, aandoenlijke voorkomen en ronde vormen zó modern en zó verfrissend anders, dat hij al snel uitgroeide tot een soort automobiele legende. Je zou de Twingo daarmee zomaar kunnen noemen in het rijtje waarin ook de Renault 4, de Mini, de Citroën 2CV en de Fiat 500 thuishoren, al is de veel recentere Twingo natuurlijk wel minder belangrijk als het gaat om het (auto-)mobiel krijgen van grote bevolkingsgroepen.
Japan
In plaats daarvan ontleent de Twingo zijn vroege klassiekerstatus volledig aan zijn eigen slimme indeling en frisse uitstraling. De auto oogt als een product van de late jaren negentig, terwijl de eerste Twingo toch echt al in 1993 verscheen. In Japan deed de kleine Renault trouwens wel een belletje rinkelen, maar in Europa hadden we zoiets nog nooit gezien.
Omtrek gelijk
Dat de Twingo zo modern oogde, betekende ook dat hij goed houdbaar was. Renault voelde zich pas in 1998, vijf jaar na de introductie, geroepen om het model eens stevig op te frissen. Hoewel, stevig … aan omtrek van koplampen, achterlichten en bumpers veranderde eigenlijk niets. In plaats daarvan koos Renault voor een reeks kleinere aanpassingen. De aanvankelijk losse en oranjekleurige richtingaanwijzers werden tot één geheel gesmeed met de nu heldere koplampunits. Tegelijkertijd werden de bumpers gladgetrokken en bij luxere versies deels meegespoten. De achterlichten kregen een andere indeling en een geheel rode afdekking. Ook het interieur werd aangepakt, waarbij onder meer een moderner airbagstuur zijn opwachting maakte.
Logo
In 2000 volgde nog een kleine opfrisbeurt, waarbij onder meer voor het eerst het embleem van Renault op de achterklep verscheen. Verder bleef het uiterlijk intact, waarmee het des te knapper is dat de Twingo het tot 2004 wist uit te houden in zijn originele vorm. Hadden we al gezegd dat deze auto zijn tijd ver vooruit was?
PRIVATE LEASE Renault Twingo
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Audi A1 - Back to Basics

Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen

Dit zijn punten voor een goede camperstalling

Dit zijn aandachtspunten voor een goede caravanstalling
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.