AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Sport R.S. 01: 500 pk, 300 km/h!

Renault Sport R.S. 01
Renault Sport R.S. 01
Renault Sport R.S. 01
Renault Sport R.S. 01
Renault Sport R.S. 01
Renault Sport R.S. 01
Renault Sport R.S. 01
Renault Sport R.S. 01
Renault presenteert de R.S. 01, een circuitauto die is voorzien van een 3,8-liter V6 die 500 pk en 600 Nm op de been brengt. Hiermee moet een topsnelheid van 300 km/h mogelijk zijn.

Om eventuele verwarring voor te zijn: de R.S. 01 heeft volgens Renault niets te maken met het Alpine-project. Er zijn wel wat uiterlijke overeenkomsten tussen de twee sportievelingen, maar terwijl de Alpine bedoeld is voor gebruik op de openbare weg, zul je de minder dan 1.100 kilogram wegende R.S. 01 volgend jaar alleen tegenkomen op het circuit in de Sport Trophy-klasse onder de vlag van de World Series by Renault.

De R.S. 01 - vernoemd naar de eerste Formule 1-auto van Renault uit 1977 - heeft een koolstofvezel monocoque van Dallara met achter de voorstoelen een 3,8-liter V6 biturbo, een blok dat we kennen uit de Nissan GT-R. Renault heeft 'm 500 pk (50 minder dan in de GT-R) en 600 Nm meegegeven en daarmee moet de R.S. 01 in staat zijn tot een topsnelheid van 300 km/h. Schakelen gaat via een sequentiële zevenbak van Sadev en uiteraard heeft de auto achterwielaandrijving.

Dankzij de aerodynamische hulpmiddelen - onder andere een splitter, diffuser, vlakke bodemplaat en grote achtervleugel - genereert de R.S. 01 op topsnelheid een neerwaartse druk van 1, 7 ton, volgens Renault is de luchtweerstand gelijk aan die van een Formule Renault 3.5, een 'single seater' raceauto. Remmen gaat met koolstofvezel schijven met een diameter van 380 mm, zes zuigers per klauw dragen zorg voor ruim voldoende remkracht. De schokdempers zijn van Öhlins en Michelin levert de 18-inchbanden.

De R.S. 01 krijgt in 2015 dus een eigen raceklasse waar zowel professionele als amateurcoureurs aan mee kunnen doen volgens het zogenaamde Pro-Am-principe, waarbij ervaren en minder ervaren piloten een auto delen. De winnaar van de Pro-categorie rijdt uiteindelijk mee met het Nismo-team in het Japanse Super GT-kampioenschap, de winnaar bij de 'amateurs' mag in 2016 meedoen in de LMP2-klasse tijdens de 24 Uur van Le Mans.

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (43)

Reageren