Renault Master geheel nieuw: elektrisch ruim 400 km bereik

Ook met diesels

Renault Master
Renault MasterRenault MasterRenault MasterRenault MasterRenault MasterRenault MasterRenault MasterRenault Master

De Renault Master is voor het eerst sinds 2010 geheel vernieuwd. De vernieuwing brengt onder meer extra ruimte en extra bereik voor de elektrische versie. Ook zit er een waterstofversie in het vat.

Groot nieuws vanuit Renault: voor het eerst in dik dertien jaar is de Renault Master geheel vernieuwd. Renaults grootste bestelbus krijgt om te beginnen een behoorlijk ander uiterlijk. De Master volgt duidelijk Renaults designrichting die het onder meer met de Austral in is geslagen. We zien immers een combinatie van de kenmerkende C-vormige koplampen, een flinke grille met verticale spijltjes erin en natuurlijk Renaults nog vrij recent opgefriste logo. Aan de achterkant oogt de Master wat traditioneler, maar is de vernieuwing ook niet te missen. Zo zijn de achterlichten veel hoekiger dan bij de uitgaande Master.

In het interieur zien we een dashboard dat enigszins doet denken aan dat van de kleinere broers van de Master, de Kangoo en de Trafic. De grote blikvanger is natuurlijk het standaard 10-inch infotainmentscherm centraal op het dashboard. Daaronder zien we draaiknoppen voor de klimaatbediening en op het stuurwiel zitten ook gewoon nog fysieke knoppen. De middelste zitplaats kun je omtoveren tot een middenarmsteun door de rugleuning neer te klappen. In totaal is er 135 liter aan opbergruimte tevoorschijn te toveren in het interieur, waaronder een diep vak onder een van de stoelen, waarin je bijvoorbeeld (zoals getoond) werkschoenen op kunt bergen. Uiteraard zijn er ook de nodige usb-c-laders aanwezig.

Renault Master

De nieuwe Renault Master heeft achter de tweede zitrij een 10 cm langere laadvloer dan voorheen en ook is de schuifdeur 4 cm langer, dus je kunt er gemakkelijker meer spul in kwijt. De laadruimte is minstens 11 kubieke meter en maximaal 22 kuub. De nieuwe Master komt namelijk in drie lengtematen (vier versies); de L2 met voorwielaandrijving, de L3 met voor- of achterwielaandrijving en de L4 met achterwielaandrijving. De Renault Master mag overigens tot 2,5 ton trekken en is met maximaal 1.625 kilo te beladen.

Diesel en elektrisch

Over aandrijving gesproken: de nieuwe Renault Master komt weer zowel met brandstofmotoren als elektrisch op de markt. Op de internationale motorenlijst verschijnen vier diesels met 105 pk, 130 pk, 150 pk of 170 pk en een gemiddeld 1,5 liter per 100 kilometer lager verbruik dan bij de huidige Master. Schakelen kan zowel handmatig als met een negentraps automaat. Wellicht interessanter voor veel ondernemers die binnensteden in moeten, is dat er opnieuw een volledig elektrische Renault Master verschijnt en dat deze een stuk verder komt dan voorheen.

De elektrische Renault Master komt met een 130 pk sterke of 143 pk sterke elektromotor (beide goed voor 300 Nm koppel) en haalt met de grootste accu (87 kWh) ruim 410 km volgens de WLTP-testcyclus. Ter vergelijking: de onlangs gefacelifte, maar aardig op leeftijd rakende concurrenten van Stellantis komen 420 km ver met een 110 kWh grote accu en zijn dus aanzienlijk minder efficiënt. Een kleinere accu met 40 kWh capaciteit is overigens ook een optie voor de Master en daarmee kom je 180 km ver. Bijladen kan aan de snellader met hoogstens 130 kW en dan laad je 229 km bereik bij in een halfuur. Overigens kun je ook elektrische apparaten aansluiten op de elektrische Master dankzij V2L en is terugleveren aan het stroomnet met V2G straks ook mogelijk.

Renault Master

In 2025 maakt de nieuwe Master ook nog kennis met waterstof. Daarover horen we later nog meer. De nieuwe Renault Master komt in het voorjaar van 2024 op de markt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.