Renault 5 zakt onder de €25.000 door nieuwe basisversie
Zoals beloofd
Renault belooft al vanaf het begin dat er een Renault 5 komt die minder dan €25.000 kost. Die auto is er nu, inclusief definitief Nederlands prijskaartje een gedetailleerde blik op de uitrusting.
De Renault 5 is een hit. Die claim durven we inmiddels wel aan, want de elektrische retro-Renault heeft al vele harten gestolen en doet het ook in tests en op verkoopranglijsten uitstekend. Voor wie de aanvankelijke basisprijs van krap €28.000 toch nog wat te gortig vond, is er goed nieuws. De beloofde échte instapper is nu gearriveerd, en kost zoals voorspeld minder dan 25 mille. Een tientje minder, om precies te zijn, want voor €24.990 stap je in een Renault 5 95 pk Urban Range Five.
De ‘Five’ geheten basisversie is €3.000 goedkoper dan de Evolution, maar ziet er aan de buitenkant eigenlijk precies hetzelfde uit. Beide auto’s hebben een opvallende spriet-antenne die duurdere uitvoeringen ontberen, beide auto’s staan op 18-inch stalen wielen met (subjectief) uiterst charmante wieldoppen en beide auto’s hebben zwarte raamomlijsting en fraaie, compleet ogende ledverlichting.
Ook vanbinnen zijn de overeenkomsten tussen de twee goedkoopste versies van de 5 enorm. We zien dezelfde grijze bekleding, dezelfde lichte accenten op dashboard en deurpanelen, hetzelfde plastic stuurwiel en dezelfde leegte tussen de voorstoelen, daar waar je bij andere versies een armsteun aantreft. Op uitrustingsgebied is er dan ook maar één verschil: de Evolution heeft automatische climatecontrol, de Five handmatige airco. Dat kan weleens onhandig uitpakken in combinatie met touchscreen-bediening, maar misschien valt het mee.
Renault 5 'Five'.
Het grote verschil tussen deze uitvoeringen zit hem dan ook niet in de uitrusting, maar in de aandrijflijn. De basis-5 heeft om te beginnen minder vermogen, met 95 tegen 120 pk, en is ook meteen de enige 5 met zo weinig pit. De acceleratie van 0 naar 100 neemt 12 tellen in beslag, fors meer dan de 9 seconden die de 120-pk variant ervoor nodig heeft. De topsnelheid van de simpelste 5 is trouwens ook verre van indrukwekkend: 130 km/h.
Het accupakket is met 40 kWh wel identiek aan dat van de reguliere Urban Range, al hebben de duurste Vijfjes 52 kWh in de onderbuik. De Five ontbeert de warmtepomp van de Evolution, wat ongetwijfeld verklaart waarom de WLTP-range op 310 in plaats van 312 kilometer uitkomt. Waarschuwing: in de winter kan dat verschil best groter zijn. V2L-functionaliteit voor het opladen van (andere) apparaten is ook geschrapt om tot de ‘Five’ te komen.
Een 3-fasenlader voor laden met maximaal 11 kW is ook gewoon present, maar de echte klapper komt als je bij een Fastned- of Ionity-station arriveert. Voor snelladen is de basis-5 in het geheel niet geschikt, wat hem eigenlijk gewoon diskwalificeert voor ritten die de (in de praktijk) 250 kilometer mogelijk gaan overschrijden. Opties zijn er eigenlijk niet en dus is er ook geen mogelijkheid om de DC-snellaadmogelijkheid alsnog toe te voegen op de basis-5. De instapversie van de Renault 5 staat al in de configurator, dus reken maar dat deze auto binnenkort (eindelijk!) in ’Back to basics’ zal worden behandeld.
PRIVATE LEASE Renault 5

Had je deze auto's al gezien?

Renault 5 comfort range iconic cinq 52 kWh - Harman & Kardon ® Premium Audio -
- 2025
- 46 km

Renault 5 urban range evolution 40 kWh | Auto van het Jaar 2025 | Nu leverbaar met €1500,- extra voorraadpremie! | GRATIS pack winter t.w.v. €500,-
- 2025
- 10 km

Renault 5 Comfort Range Iconic Cinq 52 kWh | Camera | Adaptieve Cruise Control | Pack Winter | Navigatie | 18 Inch Lichtmetalen Velgen
- 2025
- 5.111 km