Redactie Raadt Aan: Mega-SUV's voor weinig!

Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI
Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDIVolkswagen Touareg 5.0 V10 TDISaab 9-7X Saab 9-7X Saab 9-7X GMC Yukon Denali V8GMC Yukon Denali V8GMC Yukon Denali V8Redactie Raadt Aan - Chevy TrailBlazerRedactie Raadt Aan - Chevy TrailBlazerRedactie Raadt Aan - Chevy TrailBlazer
Op zoek naar een mega-SUV voor weinig? De AutoWeek-redactie helpt je op weg in de tweede editie van Redactie Raadt Aan!

We trapten deze nieuwe rubriek vorige week passend af met een zoektocht naar een eerste auto. Voor deze tweede editie besloten we de teugels iets te laten vieren en het budget te verhogen naar 10.000 euro.

Alle 'spaar-SUV's' van de laatste tijd vormden onze inspiratiebron. Want ook al zijn de Porsche Cayenne e-Hybrid en Volvo XC90 T8 qua bijtelling natuurlijk interessant, het blijven behoorlijk dure auto's.

Dus besloten we een grote SUV te zoeken voor maximaal 10 mille. Heb je mooi nog 65 mille over voor brandstof (omdat je de nieuwe XC90 niet koopt!).

De eisen:
Budget: maximaal 10.000 euro
Bouwjaar: maakt niet uit
Type auto: full-size SUV
Vermogen: minimaal 250 pk
Nationaliteit: maakt niet uit

Marco Gorter
Merk en model:Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI (foto 1, 2, 3)
Bouwjaar: 2004
Vraagprijs: 9.949 euro
Vermogen: 313 pk
Verbruik: 12,8 l/100 km
Mrb: 698-755 euro per kwartaal
Wat is het: Begin deze eeuw wilde Volkswagen ineens echt premium zijn. De twee meest megalomane exponenten van die kronkel waren de Phaeton en de Touareg. Tja, wie als dubbeltje geboren is, kon volgens toenmalig Volkswagen-baas Piëch best een kwartje worden. Deze SUV slaagde daar overigens een stuk beter in dan de limousine Phaeton.
Waarom deze: Als we dan toch dik doen, dan ook maar gelijk goed. Een V10 is überhaupt al een wat moeilijke motor, maar op diesel slaat het helemáál nergens op. Maar met z'n 5 liter inhoud, 313 pk en 750 Nm is het wel een uniek stukje techniek. Ten tijde van z'n lancering was het zelfs de sterkste dieselmotor ter wereld. Voor auto's welteverstaan. Dit specifieke exemplaar zit goed in de opties, staat er op het oog knap bij en heeft zelfs een verse apk.
Minpuntjes: Voordat je de blauwe envelop voor de mrb opent moet je eerst even een kalmeringspilletje slikken. Eén op twintig ga je er niet mee halen en als-ie stuk gaat, is een nieuwe kopen waarschijnlijk goedkoper.

Lars Krijgsman
Merk en model:Saab 9-7X 4.2 lpg (foto 4, 5, 6)
Bouwjaar: 2006
Vraagprijs: 9.999 euro
Vermogen: 290 pk
Verbruik: 16,7 l/100 km op benzine
Mrb: 445-486 euro
Wat is het: Deze Saab 9-7X is de bijzondere vrucht van de samenwerking tussen Saab en General Motors. Een Chevrolet Trailblazer werd van z'n jas ontdaan en kreeg een Saab-kapje over zich heen getransplanteerd. Het resultaat is deze bijzondere Frankenstein, die je voor een appel en een ei kunt ophalen. Dit instapmodel heeft met de 4,2 liter zes-in-lijn ook zomaar even de 'schoonste' krachtbron onder de kap. Wie meer geld op deze grote broer van de al net zo vreemde als briljante 9-2X (Subaru Impreza Plus) wilde stukslaan, kreeg namelijk een dikke V8 mee naar huis. Het exemplaar dat wij in de smiezen hebben, is ook nog eens voorzien van een lpg-tank, waar je je bankrekening en je relatie mee intact houdt. Tel uit je winst.
Waarom deze: Waarom niet? Range Rovers en Touaregs rijden er al genoeg rond en ook van een grote Amerikaanse SUV kijken we tegenwoordig niet gek meer op. Hoewel deze Saab – die Zweden nooit heeft gezien – onderhuids natuurlijk net zo overbodig is als de meer bekende varianten, rijd je in elk geval een zeldzame kolos die in deze grijze jas nog aardig smoelt ook. Had ik al gezegd dat hij vanbinnen houtachtige plankjes heeft?
Minpuntjes: Als je niet steeds wilt uitleggen wat je nou precies rijdt, kun je deze 9-7X beter laten staan. Hou je wel van een eigenaardige auto met een verhaal, dan ben je ongetwijfeld de koning van de lokale Amerikaanse Auto Club.

Alexander Inia

Merk en model:GMC Yukon Denali 5.3 V8
Bouwjaar: 2002
Vraagprijs: 9.950 euro
Vermogen: 350 pk
Verbruik: 18,9 l/100 km
Mrb: 415-475 euro per kwartaal
Wat is het: GMC Yukon Denali zegt de meeste mensen wellicht weinig, maar Cadillac Escalade des te meer. Technisch is deze GMC erg verwant aan de fameuze rappers-SUV, die helaas niet voor minder dan 10.000 euro beschikbaar was.
Waarom deze: Zo heerlijk fout dat het helemaal goed is. Een 5,3-liter V8 met 350 pk, een torenhoog verbruik en acht vorstelijke, met leer beklede zitplaatsen om al je matties op te vervoeren. Reken maar dat andere weggebruikers snel plaatsmaken als deze Magere Hein (nou ja, mager...) in de binnenspiegel opdoemt. Ain't nothing but a G-Thang baby!
Minpuntjes: Je moet wel de humor van deze auto kunnen inzien. Als je niet zit te wachten op het rappersimago, dan heeft dit ding met z'n hoge vaste lasten, deinerige weggedrag en bizar hoge verbruik (een fabrieksopgave van 18,9 l/100 km!) eigenlijk alleen maar nadelen.

Cornelis Kit
Merk en Model: Chevrolet TrailBlazer 4.2 LTZ
Bouwjaar: 2005
Vraagprijs: 6.999 euro
Vermogen: 273 pk
Verbruik: 13,0 l/100 km
Mrb: € 329 - € 376 per kwartaal
Wat is het: Een SUV waarbij de nadruk meer ligt op Utility dan op Sports. Ladderchassis, starre achteras en een 4,2-liter zes in lijn, een auto die in het terrein nog serieus z'n mannetje staat. Wat heb je nog meer nodig?
Waarom deze: Volgens sommige geleerden krijgen we te maken met steeds extremere weersomstandigheden (mede dankzij auto's als deze). Deze mastodont blijft in een super tornado gewoon op z'n wielen staan. En mocht er hier een Antarctische winter uitbreken ... de TrailBlazer houdt je zonder morren mobiel (de grofstoffelijke opgezette knoppen op het dashboard laten zich ook goed bedienen met dikke handschoenen aan).
Minpuntjes: Minpuntjes? Een weinig adequate besturing, een wollig onderstel, gebrek aan trekkracht onderin ... Houd het op karakter, hij komt er wel.

Wie heeft er de beste keuze gemaakt? Laat het weten in de comments en vergeet niet te stemmen via de poll aan de rechterkant van de pagina!

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.