Redactie Raadt Aan: powerlimo's!

Op zoek naar goedkoop Audi S8 Plus-alternatief

Mercedes-Benz S600 Lang Redactie Raadt Aan
Mercedes-Benz S600 Lang Redactie Raadt AanMercedes-Benz S600 Lang Redactie Raadt AanJaguar XJR Redactie Raadt AanJaguar XJR Redactie Raadt AanJaguar XJR Redactie Raadt AanAudi S8 Redactie Raadt AanAudi S8 Redactie Raadt AanAudi S8 Redactie Raadt AanCadillac STS-V Redactie Raadt AanCadillac STS-V Redactie Raadt AanCadillac STS-V Redactie Raadt AanBMW 760Li Redactie Raadt AanBMW 760Li Redactie Raadt AanBMW 760Li Redactie Raadt Aan
De lancering van de Audi S8 Plus geeft ons een goed excuus om op zoek te gaan naar een betaalbaar (nou ja, qua aanschafprijs dan) alternatief voor deze powerlimo.

De eisen voor deze week:
Budget: 15.000 euro
Bouwjaar: na 2000
Type auto: een grote limousine
Type motor: zo sterk mogelijk

Cornelis Kit
Merk en model: Mercedes-Benz S 600 Lang
Bouwjaar: 2004
Kilometerstand: 143.521
Vraagprijs: 13.950 euro
Vermogen: 500 pk
Verbruik: 14,8 l/100 km
Mrb: 308-352 euro per kwartaal

Wat is het: Een late W220 met lange wielbasis en onder de kap de majestueuze 5,5-liter V12. Met z'n 500 pk en 800 Nm weet deze machine binnen 4,8 tellen de honderd aan te tikken. Maar goed, je koopt deze rijdende herensalon natuurlijk niet als stoplichtsprinter, maar om in alle comfort en toch rap naar bijvoorbeeld de Middellandse Zee te toeren.

Waarom deze: Niet verpest, niet verziekt. Wat staat deze auto er mooi bij. Ik kan in de accessoirelijst zo snel geen opties vinden die ontbreken, veel completer vind je ze niet. En 143.521 kilometers op de teller, dat is natuurlijk niet veel.

Minpuntjes: De Dekra kent ze niet en ik weet ze ook niet te verzinnen…

Marco Gorter
Merk en model: Jaguar XJR 4.2
Bouwjaar: 2004
Vraagprijs: 13.950 euro
KM-stand: 135.000
Vermogen: 396 pk
Verbruik: 12,3 l/100 km
Mrb: 222-254 euro per kwartaal

Wat is het: Coolheid op wielen. Ruim vijf meter Jaguar met acht cilinders en een mechanische compressor: veel mooier wordt het leven niet. Ziet er misschien uit als de auto van je (over)grootvader, maar stiekem was deze XJ best modern. Opa heeft namelijk een volledig aluminium chassis, multilink-achterwielophanging en luchtvering rondom. O ja, en een 4,2-liter grote V8 met supercharger, goed voor ongeveer 400 pk - hoewel de lezingen over het precieze aantal naar goed Engels gebruik variëren. Het is in elk geval genoeg: 0-100 in 5,3 seconden en een begrensde top van 250 km/h.

Waarom deze: Die combinatie van klassieke styling met moderne technologie vind ik geweldig en het geluid van die Supercharged V8 is om je vingers bij af te likken. Bovendien is de XJR voor z'n formaat niet eens overdreven zwaar: 1.628 kilo. Daardoor gaat dit Britse landhuis op wielen nog fatsoenlijk de bocht om ook. Hoe cool is het als je, gezeten op de elektrisch verstelbare achterbank en gereden door een chauffeur, het plebs via de buitenbocht inhaalt?

Minpuntjes: Het is een Engelse auto, dus hij kan verrassend goed in elkaar zitten of frustrerend slecht. Welke van de twee is onder meer afhankelijk van de positie van de aarde ten opzichte van de zon, de dollarkoers en de recente prestaties van het Engelse nationale elftal ten tijde van de bouw. O ja, hij lust ook wel een slokje.

Lars Krijgsman
Merk en model: Audi S8 4.2 V8 Quattro
Bouwjaar: 2000
Km-stand: 262.737
Vraagprijs: 9.950 euro
Vermogen: 360 pk
Verbruik: 13,9/100 km
Mrb: 244-278 euro per kwartaal

Wat is het: De oer-S8! In 1994 verscheen de allereerste A8 en twee jaar later kwam deze S8 om de hoek kijken. Vanbuiten te herkennen aan z'n aluminium aankleding. Grille, spiegelkapjes en twee subtiele uitlaatpijpen aan de linkerzijde van de bilpartij. Dit exemplaar stamt uit 2000 en dat betekent dat de 4,2-liter V8 geen vier, maar vijf kleppen per cilinder heeft. Het resultaat is 360 pk en 430 Nm, waarmee je in 6,6 tellen de 100 km/h op de klok hebt staan.

Waarom deze: Helaas was de BMW 760 al bezet, dat zou m'n eerste keuze zijn geweest. Je zal mij niet zo snel bij een Audi-fanclub vinden, maar de eerste A8 is wat mij betreft toch wel een zeer fraaie verschijning. Als S8 is hij ook nog heerlijk subtiel getekend. Hij zit natuurlijk behoorlijk in z'n spullen (van leer tot hout). Een leuk onderdeel van z'n uitrusting is het dak met zonnecellen, een snufje dat de interieurventilatie van energie voorzag zodat je – zonder sleutel in het contact – toch niet in een bloedhete slee hoefde te stappen. Bovendien is het eens geen zwart exemplaar, maar een nette blauwe.

Minpuntjes: 10 mille voor een 15 jaar oude auto met ruim 260.000 kilometer op de klok, je moet het maar aandurven. Je zult jaarlijks wat geld apart moeten zetten voor onderhoud. Ook z'n verbruik is niet optimaal, maar daar hebben alle auto's in deze klasse last van.

Michiel Willebrands
Merk en model: Cadillac STS-V
Bouwjaar: 2006
Vraagprijs: 13.500 euro
Km-stand: 175.000
Vermogen: 476 pk
Verbruik: 15,6 l/100 km
Mrb: 286-327 euro per kwartaal

Wat is het: Het Amerikaanse antwoord op het Europese limogeweld, verpakt in een lekker hoekig zwart koetswerk. De V-series is het M-label van Cadillac en deze STS is de grootste die tot nu toe onder die vlag is verschenen. Onder de kap van dit eerste-generatiemodel uit 2006 huist een 4,4-liter Northstar-V8 voorzien van een supercharger, waardoor er 476 pk en 595 Nm naar de achterwielen wordt gesluisd. Daarmee schiet je jezelf in 5 seconden naar de 100 en kun je doorbulderen tot 250 km/h. Het onderstel moet al het geweld met behulp van Magnetic Ride Control – adaptieve dempers – in goede banen leiden.

Waarom deze: Omdat het de enige STS-V is die wordt aangeboden in de wijde omgeving. In dit geval wel erg wijd trouwens, want deze Caddy staat in Hongarije! Trailertje mee en je komt terug met een imponerend zwarte auto met dito spaakwielen en grille. Een schuifdak, xenon, tweekleurig leer en een dennenboompje aan de binnenspiegel maken 'm compleet. Volgens de (particuliere) aanbieder is de toestand van de auto 'gut sehr gut und schön' dus daar vertrouwen we dan maar op.

Minpuntjes: Het is even een stukje – 1.500 kilometer - tuffen naar Pecs en dan moet je ook weer terug. Maar hé, dan zijn zowel de jacht als de vangst de moeite waard!

Stéphan Vermeulen
Merk en model: BMW 760 Li
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand: 210.218
Vraagprijs: 14.450 euro
Vermogen: 445 pk
Verbruik: 13,0 l/100 km
Mrb: 329-376 euro per kwartaal

Wat is het: Zo'n heerlijke foute Bangle-7-serie. Man, wat maakte dat model een hoop los bij zijn introductie. En niet bepaald omdat het zo'n oogstrelende limo was als de E38 die hij afloste. Het is ook nog eens een verlengd exemplaar, en die wil je gewoon met V12.

Waarom deze: Weinig keus; voor 15 mille vind je geen pagina's advertenties met daarin aangeprezen een 760i of Li, maar dat chique blauw en dat hout en de duizelingwekkende hoeveelheid knopjes ... Het is de ambiance die je mag verwachten van zo'n ultravette limo met V12. Een uitstervend ras. 210.218 kilometer, die V12 heeft nooit echt moeten werken dus daar maak ik me geen zorgen over. Dan vraag je je misschien af waarom ik kies voor deze 12-cilinderlimo, en niet voor een dikke A8 of S-klasse uit hetzelfde tijdvak? Deze wordt gewoon mooi van lelijkheid, zoals ik ook ooit de kathedraal, de S-klasse generatie W140 uit de vroege negentig, eerst wanstaltig vond, maar nu cool.

Minpuntjes: Collega Cornelis Kit duwde me de Dekra-app onder de neus waarin de Duitse keuringsinstantie niet bepaald positief is over dit pronkstuk uit München. Het komt erop neer dat alleen de besturing, het onderstel en de remmen deugen. Vooral de elektronica blijkt een zorgenkindje. Maar ach, dat is charme, zal ik dan maar zeggen.


Welke redacteur heeft volgens jou de beste keuze gemaakt? Laat het weten met een reactie hieronder en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom!

Lezersreacties (142) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.