Redactie Raadt Aan: formaatje C-klasse Coupé

AutoWeek maakt wachten op de C Coupé draaglijk

Infiniti G37 Coupe
Infiniti G37 CoupeInfiniti G37 CoupeMercedes E-klasse CoupéMercedes E-klasse CoupéMercedes E-klasse CoupéBentley Continental replica op basis Toyota SupraBentley Continental replica op basis Toyota SupraBentley Continental replica op basis Toyota SupraAlfa Romeo GT 3.2 V6Alfa Romeo GT 3.2 V6BMW 330i CoupéBMW 330i CoupéBMW 330i Coupé
Deze week gaan we in de Redactie Raadt Aan op zoek naar een fraaie middenklassecoupé die het wachten op de Mercedes-Benz C-klasse Coupé wat draaglijker moet maken.

Mercedes-Benz heeft de C-klasse Coupé gisteren eindelijk onthuld en we moeten zeggen: de Stuttgarters hebben een fraaie bolide op ons losgelaten.

Er zijn echter twee probleempjes. Allereerst start de levering van de auto pas rond de jaarwisseling. Bovendien verwachten we een prijslijst die ruim boven de veertig mille begint, net als bij de concurrenten. De nieuweling is dus lang niet voor iedereen weggelegd.

Gelukkig is deze rubriek er: wij gaan bewijzen dat je voor een kwart tot de helft - dus tien tot twintig mille - ook al een bijzonder fijne coupé van dit formaat kunt kopen.

Stéphan Vermeulen

Merk en model: Infiniti G 37 3.7 V6 Coupé (foto's 1, 2 en 3)
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 46.246
Vraagprijs: 18.950 euro
Vermogen: 335 pk
Verbruik: 10,4 l/100 km
Mrb: 245 - 280 euro per kwartaal
Wat is het: Een elegante Japanse coupé met premiumambities. Je kunt hem ook zien als de chique neef van de Nissan 370Z. Dus met zo'n heerlijke bulderende V6.
Waarom deze: Voor dit budget is er niet zo veel keus. Zo kwam ik in het occasionaanbod op onze site dit vanuit Amerika geïmporteerde exemplaar tegen. Uiteraard is het een automaat, en hebben ze hem volgehangen met leer en snuisterijtjes. Audi's A5 Coupé zie je op elk kantorenpark, BMW's 3-serie Coupé zie je al net zo vaak, dit is echt iets aparts.
Minpuntjes: Tja, zo'n Amerikaans exemplaar met van die kleine nummerplaten en een mijlenteller, en liever had ik een handbak.

Lars Krijgsman
Merk en model:Mercedes-Benz E 200 Coupé (foto's 4, 5 en 6)
Bouwjaar: 2010
Kilometerstand: 67.709
Vraagprijs: 19.950 euro
Vermogen: 184 pk
Verbruik: 7,1/100 km
Mrb: 201-229 euro per kwartaal
Wat is het: Laat ik vooropstellen dat ik mezelf niet zo gauw een coupé cadeau zou doen. Als het dan toch een coupé moet zijn, dan maar eentje met het front en de kont van de pre-facelift E-klasse, wat mij betreft misschien wel de fraaiste sedan van de laatste jaren. Onderhuids gaat overigens het platform van de C-klasse (W204) schuil, dus een echte E is het dan ook weer niet. Deze jonge Coupé - met nog geen 70.000 km ervaring - beschikt over de basismotor, een 1,8-liter viercilinder met turbo. Maar daar kan -ie prima mee uit de voeten.
Waarom deze: Hij heeft de voor- en achterzijde van de pre-facelift E-klasse, en dan ben je bij mij al een heel eind. De instapversie is prima gemotoriseerd, hij is nog jong en heeft weinig kilometers op de teller. Bovendien krijg je er nog een jaar garantie op ook, en dat is ook een fijn idee. Ander pluspuntje: de optionele xenonlampen zijn deze Benz vreemd. Zo heb je niet die oerlelijke en goedkoop aandoende ledstripjes in de voorbumper. Het interieur is wat zwart, maar de beige/bruine leren bekleding op de stoelen maakt een hoop goed.
Minpuntjes: Men gaat ongetwijfeld aan je vragen waarom je de basismotor hebt gekozen, want dat is natuurlijk 'niet stoer genoeg'. Ach, 184 pk is meer dan zat. Helaas heeft hij geen automaat - iets dat in een luxe coupé wat mij betreft de norm is - en het is ook nog eens een Avantgarde. Doe mij maar de stijlvollere Elegance in een donkerrode verpakking, en ik heb liever twee portieren méér.

Alexander Inia
Merk en model: Bentley Continental GT3-R... eeh Toyota Supra (foto's 7, 8 en 9)
Bouwjaar: 2014-1992
Kilometerstand: 125.000
Vraagprijs: 14.950 euro
Vermogen: 235 pk
Verbruik: onbekend
Mrb: 224-255 euro per kwartaal
Wat was het: Deze auto startte in 1992 z'n leven als een Toyota Supra voor de Japanse markt. Onder de kap ligt een 3,0-liter V6 met 235 pk.
Wat is het: In 2014 veranderde deze Supra uiterlijk in een heuse Bentley Continental GT3-R. De body is op de basis van de Supra geschroefd en we zien veel details van de racer op deze auto terug, zoals de Blancpain-zonneband, de juiste bestickering, 20-inchwielen en een kolossale achterspoiler.
Waarom deze: De Continental GT3-R kostte 450.000 euro, dit pareltje mag mee voor 14.950 euro. De rest van mijn pleidooi laat ik graag aan de verkoper: "Japanse betrouwbaarheid, een stuk zuiniger dan het origineel, makkelijker te verzekeren en slechts 1.400 kg op kenteken." Kortom, de overwinning is deze week voor mij!
Minpuntjes: De auto komt in de basis natuurlijk uit 1992 en het interieur is - behoudens het stuur - ook daadwerkelijk van de Supra uit die jaren. Verder is een viertrapsautomaat toch ook wat minder aanlokkelijk. Als je niet de fout maakt om stoplichtsprintjes aan te gaan, is er niets aan de hand.

Michiel Willebrands
Merk en model:Alfa Romeo GT 3.2 V6 Distinctive (foto's 10, 11 en 12)
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 77.021
Vraagprijs: 12.900 euro
Vermogen: 240 pk
Verbruik: 12,4 l/100 km
Mrb: 180-205 euro per kwartaal
Wat is het: De (voorlopig?) laatste mooie coupé van Alfa Romeo, met onder de kap de lekkerst klinkende en best smoelende V6 van de afgelopen decennia. De GT was een mengelmoesje van onderdelen van de 147 en 156, door Bertone gevangen in een koetswerk dat met de jaren fraaier wordt.
Waarom deze: Hij is donkergrijs metallic, heeft een vuurrood leren interieur, staat op prachtig lichtmetaal, heeft een lage kilometerstand en wordt aangeboden door een Friese Alfa-specialist die de auto in 2006 heeft geleverd en sindsdien in onderhoud heeft gehad. Lijkt mij een aantrekkelijke combi!
Minpuntjes: Ik kan er zo snel geen bedenken. Zelfs de prijs is redelijk voor zo'n net exemplaar.

Marco Gorter
Merk en model:BMW 330i Coupe (foto 13, 14 en 15)
Vraagprijs: 17.450 euro
Kilometerstand: 161.081
Bouwjaar: 2009
Vermogen: 272 pk
Verbruik: 7,2 l/100 km
Mrb: 180-205 euro per kwartaal
Wat is het: Een BMW uit de tijd dat het merk nog met een rechte rug achter z'n principes stond en met luide stem verkondigde dat voorwielaandrijving het werk van de duivel was. Dus heeft deze gecoupeerde 3-serie achterwielaandrijving en een juweel van een motor: een 3,0-liter zes-in-lijn die het zonder turbo tot maar liefst 272 pk schopt. Goed voor 0-100 km/h in 6 seconden en een begrensde top van 250 km/h. Veel van deze auto's werden uitgevoerd met een soepele zestrapsautomaat, maar dit exemplaar heeft een handbak. Bovendien zit er, om het feest compleet te maken, een M-pakket met bijbehorend superkort schakelpookje op.
Waarom deze: Soms lijkt het wel of de 3-serie maar in twee kleuren werd geleverd: saai zwart of slaapverwekkend grijs. Deze heeft tenminste een kleurtje, dus dat speelt mee. Iets anders is dat je voor dit geld ook een 335i met turbo kunt krijgen, maar dan wel vrij kaal. Deze zit lekker dik in z'n opties. Bovendien is de 35i sneller, maar het geluid van de 30i is zuiverder.
Minpuntjes: Je had dus ook een 335i kunnen rijden voor het geld. En er zijn mooiere wielen voor de E92.

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.