Redactie Raadt Aan: lel van een hatchback
Stéphan Vermeulen
Merk en model: Opel Vectra GTS 2.8 V6 Turbo
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 165.305
Vraagprijs: 6.500 euro
Vermogen: 230 pk
Verbruik: 10,3 l/100 km
Mrb: 247 euro per kwartaal
Wat is het: Een lel van een hatchback, die lekker anoniem oogt maar over dezelfde motor beschikt als de Vectra OPC. Oké, hij moet het met 20 pk minder doen, maar met 230 pk kan ik prima leven. Toch leuk om bij een ritje door Duitsland op topsnelheid aan te haken bij al het ultrabrute spul dat toch ook maar op 250 km/h begrensd is. Dat haalt deze grijze muis met de uitstraling van een braaf een-punt-achtje die zijn beginjaren sleet als vertegenwoordigersmobiel ook.
Waarom deze: Ik ben fan van de laatste Opel Vectra, wat mij betreft de laatste echte Opel. Een lel van een auto zonder praatjes, dus niet eentje die zo nodig premium wil zijn. Ruim, comfortabel en een hele fijne reiswagen. Ik denk nog wel eens terug aan onze GTS-duurtester die we in 2003 hadden.
Minpuntjes: De Vectra van voor de facelift vind ik mooier, maar die had je met een veel luiere ongeblazen 3.2 V6. En tja, dat verbruik, da's natuurlijk niet meer van deze tijd.
Marco Gorter
Merk en model: Ford Mondeo 2.5i V6 Ghia
Bouwjaar: 2001
Kilometerstand: 258.591
Vraagprijs: 2.250 euro
Vermogen: 170 pk
Verbruik: 9,9 l/100 km
MRB: 180-205 euro per kwartaal
Wat is het: Een Ford Mondeo. Met een V6. Voor weinig. Maar liefst 500 liter bagageruimte en een heerlijk smeuïge zescilinder voorin met een riante 170 pk. En dan ook nog eens ruim 5.000 euro onder het budget, dus er kan nog eens wat kapot aan gaan. Wat waarschijnlijk ook wel gaat gebeuren, trouwens.
Waarom deze: Omdat er in eerste instantie gecommuniceerd werd dat de auto minimaal 150 pk moest hebben. Maar aangezien sommige collega's dan niet meer konden winnen werden de regels later aangepast… Maar even zonder dollen. Eigenlijk wil je natuurlijk een ST220, maar die stond op onze website niet. Dus dan ga je automatisch naar the next best thing. En het is een Ghia, dus de uitrusting is buitengewoon riant. Daarbij: het is een V6 en een zescilinder in een middenklasser is gewoon altijd feest. Op het oog staat-ie er trouwens nog best netjes bij.
Minpuntjes: Het zuipt natuurlijk als een tempelier en het feit dat er een trekhaak onder zit doet vermoeden dat-ie trekdienst heeft gehad. En daar worden auto's doorgaans niet beter van. Ach, binnen het budget kun je er nog twee kopen, mocht-ie de geest geven.
Lars Krijgsman
Merk en model: Fiat Croma 2.2 16V Emotion
Bouwjaar: 2007
Km-stand: 99.881
Vraagprijs: 7.250 euro
Vermogen: 147 pk
Verbruik: 8,6 l/100 km
Mrb: 201-229 euro per kwartaal.
Wat is het: Een lekker eigenaardig modelletje waarvan Fiat volgens mij ook niet precies wist wat het ermee aan moest. De eerste Croma, een hatchback met sedan-looks, reïncarneerde in 2005 als een hatchback met station-looks, overgoten met een sausje dat in de jaren negentig ook lekker had gesmaakt. Niemand minder dan Giugiaro tekende voor het uiterlijk. Onder de kap de dikste motor: een 2,2 liter benzineblok met 147 pk, goed voor een top van 205 km/h en een 0-100-sprintje van 11 seconden. Rap? Welnee. Maar in zo'n fijn interieur wil je best wat extra tijd doorbrengen.
Waarom deze: Als liefhebber van opmerkelijke modellen viel m'n keuze aanvankelijk op de Renault Vel Satis. Een gigantische Fransman die je voor zo'n 6.000 euro aanschaft met 3,5 liter V6 in Initiale-uitvoering. Hoe fraai die ook is, z'n reputatie op het gebied van elektronica-problemen deed me voor een andere vreemde snuiter vallen: deze Croma. Met z'n schuif-/kanteldak, fraaie interieur (houtafwerking), jonge leeftijd en relatief lage kilometerstand is deze Italiaan een pareltje die met veel geluk een klassiekertje in de dop is.
Minpuntjes: In deze kleur is het niet de meest sprankelende verschijning en ook z'n verbruik moet je hem maar vergeven. Ook is-ie z'n naafkapje linksvoor kwijt, maar daar is mee te leven.
Alexander Inia
Merk en model: Mazda 6 Sport 2.3i Active SVT
Bouwjaar: 2005
Km-stand: 174.578
Vraagprijs: 4.950 euro
Vermogen: 166 pk
Verbruik: 9,1 l/100 km
Mrb: 158-180 euro per drie maanden
Wat is het: Een beetje een vergeten auto, deze generatie van de Mazda 6. Aan de buitenkant redelijk anoniem, maar binnenin lekker sportief met een sportstuur en overduidelijk op Alfa Romeo geïnspireerde ventilatieroosters. We hebben hier te maken met de snelste versie van toen, met een atmosferische 2,3-liter viercilinder onder de kap. De Mazda 6 MPS kwam pas later en bovendien was die er alleen als sedan. Die viel sowieso buiten het budget van deze editie van de Redactie Raadt Aan.
Waarom deze: In de eerste plaats is er de prijs: 4.950 euro voor een D-segmenter uit 2005 is een aangenaam laag bedrag. Maar er is meer: deze generatie staat bekend als een lekker sturende, sportieve auto, en dat is precies waar ik naar op zoek ben. Destijds noemden we een sprint naar 100 km/h in 9,0 seconden een 'bijzonder scherpe tijd'. Zo ver wil ik anno 2014 niet meer gaan, maar in combinatie met de spreekwoordelijke Japanse betrouwbaarheid denk ik dat dit een auto is die een buitengewoon verstandige én leuke aankoop is. En daar gaat het in deze rubriek toch om?
Minpuntjes: Het uitlaatsysteem lijkt in de eerste instantie aftermarket en is niet echt mijn smaak, maar het blijkt af-fabriek zo geleverd te zijn, dus vooruit dat maar. Als je lekker aan het sturen bent, zie je er immers toch niets van! Verder is de motor wat aan de rumoerige kant, maar dat draagt op zich ook weer bij aan het sportieve gevoel.