Redactie Raadt Aan: een toffe Chrysler!
De eisen voor deze week:
Budget: 20.000 euro
Bouwjaar: maakt niet uit
Type auto: een Chrysler of Dodge (of gerebadgede Lancia)
Type motor: maakt niet uit
Vermogen: maakt niet uit
Kilometerstand: maakt niet uit
Stéphan Vermeulen
Merk en model: Chrysler 300C SRT8
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 187.386
Vraagprijs: 16.900 euro
Vermogen: 426 pk
Verbruik: 14,0 l/100 km
Mrb: 291-327 euro per kwartaal
Wat is het: De coolste Amerikaanse sedan aller tijden. Althans, dat vind ik, want ik ben verder helemaal niet zo gecharmeerd van bolides uit Amerika, in tegenstelling tot collega Willebrands. Met de 6,1-liter Hemi V8 leg je een rookgordijn neer waarin Hans Klok alle tijd heeft zijn hele trucendoos ongezien te openen, en met 425 pk willen zijn blonde manen daarbij best wapperen. Een heuse Amerikaanse muscle car dus.
Waarom deze: Ik koester mooie herinneringen aan de SRT8. Ik heb hem in een ver verleden twee keer in een test gehad. Eén keer gingen we er circuit Zandvoort mee op, niet echt zijn natuurlijke habitat, maar een lol dat we hadden! En ik maakte een test met drie Duitse powersedans erbij op Autobahn 31. Fantastisch om met 275 op de klok afgeregelde (250 km/h) Duitse machinerie voorbij te bulderen. Dat hij daarbij af en toe flink uit de veren kwam, nam ik voor lief. Dit exemplaar ziet er netjes uit, geen gepruts met een nog glimmender grille of een verlagingsset en ook de uitlaateindstukken zijn nog origineel.
Minpuntjes: Dat kunststof op de portieren, mwah, echt hele warme gevoelens krijg ik daar niet van en als-ie één op vijf haalt mag je al blij zijn. En ik zit ook niet echt te wachten op zo'n goede band met de bandenman.
Cornelis Kit
Merk en model: Dodge Custom Sedan
Bouwjaar: 1948
Kilometerstand: 110.000 mijl
Vraagprijs: 13.950 euro
Vermogen: 105 pk
Verbruik: 18,8 l/100 km
Mrb: 0 euro
Wat is het: Een uit 1948 stammende, keurig gestoffeerde herensalon op wielen. Onder de lange tweedelige motorkap een onverwoestbare 3,8-liter zes-in-lijn, en ter verhoging van de feestvreugde heeft-ie tussen de motor en de handgeschakelde driebak ook nog 'ns een vloeistofkoppeling (Fluid Drive); helemaal gericht op comfortabel reizen. Het dashboard met blinkend chroom en schitterend fineer heeft het voorkomen van een vooroorlogs dressoir, terwijl het ornament op de motorkap nog onbevangen uitkijkt naar een toekomst van welvaart en vooruitgang. Klaar voor een road trip met Jack Kerouac.
Waarom deze: Allereerst omdat-ie er klokgaaf uitziet. Maar natuurlijk ook omdat het een Dodge is van ver voor de tijd dat ze zich binnen het Chrysler-concern bezondigden aan allerlei voorwielaangedreven narigheid. Met een beetje kwade wil is het een auto die zich prima leent om te customisen, maar waarom zou je?
Minpuntjes: Je zou kunnen vallen over z'n verbruik, maar als dat het struikelblok is dan ben je zo'n auto niet waard.
Roland Tameling
Merk en model: Chrysler Town & Country
Bouwjaar: 1975
Kilometerstand: 76.200
Vraagprijs: 17.950 euro
Vermogen: 247 pk
Verbruik: 22,7 l/100 km
Mrb: 0 euro
Wat is het: Een good old American Stationwagon zoals alleen een good old American Stationwagon kan zijn. Een seventies Chrysler Town & Country met plaats voor vier families.
Waarom deze: Deze Town & Country gooit alle heerlijke stereotiepen op één hoop: de briljante woody panelen op de flanken (nog in goede staat, overigens), de superzachte voorbank met plek voor drie, het prachtige 'omgedraaide' bankje voor de kinderen in de bagageruimte, de immense lengte van de koets en een even gigantische 7,2-liter V8 die zonder enige moeite al die mensen en dat vele blik vooruit laat zoeven. De droom van elke stoïcijnse Family Guy met een onverklaarbare maar onstilbare drang naar nostalgie. Terug naar de tijd toen Town & Country nog een begrip was, en niet louter een dik uitgevoerde Voyager. En hij is precies 40 jaar oud, dus gunstig in de mrb!
Minpuntjes: Totaal ongeschikt voor dagelijks gebruik natuurlijk, deze knuffelbare kolos. Door het fikse verbruik (geen gas dus dat doet pijn, ik kan er niet omheen), door de onmogelijke afmetingen, door het gebrek aan beschikbare vervangingsonderdelen. Maar mensen kinderen, wat is-ie gaaf!
Michiel Willebrands
Merk en model: (Chrysler) Imperial
Bouwjaar: 1982
Kilometerstand: 57.980
Vraagprijs: 13.950 euro
Vermogen: 140 pk
Verbruik: n.b.
Mrb: 120 euro per jaar
Wat is het: Een Chrysler die officieel geen Chrysler is maar een Imperial. Die merknaam werd tussen 1955 en 1975 en begin jaren 80 gebruikt voor de duurste Chryslers om een vuist te kunnen maken tegen Cadillac (luxedivisie GM) en Lincoln (opgewaardeerde Fords). Deze tweedeurs Imperial stamt uit 1982 en heeft een 5,2-liter V8 aan boord met een bescheiden 140 pk. Om de Imperial aan de man te brengen, werd Frank Sinatra opgetrommeld, een vriend van de toenmalige Chrysler-baas (en voormalig Ford-CEO) Lee Iacocca.
Waarom deze: Omdat ik gek ben op Amerikanen - bij voorkeur uit de jaren zestig – en de exemplaren uit de jaren 80 een aanvullende guilty pleasure zijn. Hoe hoekiger, hoe beter en daar doet deze mooi geconserveerde Imperial lekker aan mee. Als bonus krijg je ook nog eens klapkoplampen, een joekel van een (achter de bumper doorlopende) grille, een kofferbak die doet denken aan de 'afgehakte' Cadillac Seville uit hetzelfde tijdperk, een interieur als in een bordeel en een kristallen (!) ornamentje op de grille in de vorm van de Chrysler-pentastar.
Minpuntjes: Ik had 'm liever in een andere kleur gehad en met bouwjaar 1982 is het voorlopig nog geen belastingvrije oldtimer. Maar omdat er geen gastank in zit, betaal je het kwarttarief aan mrb en da's maximaal 120 euro per jaar. Zo'n zuipende V8 compenseert helaas wel weer het nodige maar dat heb ik er graag voor over. Hij moet nog wel even op Nederlands kenteken worden gezet vanuit Duitsland.
Welke is jouw favoriet? Laat het weten met een reactie hieronder en vergeet niet te stemmen via de poll aan de rechterkant van de pagina!