Redactie Raadt Aan: een goedkope pekelvreter
Zonder gewetensbezwaren de winter door
Michiel Willebrands
Merk en model: BMW 318i
Vraagprijs: 500 euro
Km-stand: 195.108
Bouwjaar: 1992
Vermogen: 105 pk
Verbruik: 8,3 l/100 km
Mrb: 137-156 euro per kwartaal
Wat is het? Een E36, misschien niet de mooiste 3-serie aller tijden maar wel een karakteristiek en redelijk tijdloos jaren 90-model. Het is een 318i met 113 pk, dus zeker niet het meest heftige blok dat BMW leverde. Maar als het wegdek straks winterglad is, heb je toch niks aan grote hoeveelheden pk's, dan gaat het erom dat je ze goed doseert. Want reken maar dat je pret kunt hebben met zo'n achterwielaandrijver; de ideale manier om je driftskills een beetje bij te werken!
Waarom deze? Vanwege eerdergenoemde argumenten en omdat-ie er inmiddels aardig verweerd uitziet. Dan voel je je toch net iets minder bezwaard, mocht het een keetje misgaan tijdens het spelevaren… Verder krijg ik er een trekhaak en een set zomerbanden mét lichtmetalen wielen bij. Of dat betekent dat-ie nu al op winterbanden staat, is niet helemaal duidelijk maar dat zou helemaal mooi meegenomen zijn.
Minpuntjes? Die angel eyes hadden van mij niet gehoeven. En de ervaring leert dat het met achterwielaandrijving nog wel eens lastig is om van je plek te komen... En bij het afronden van dit stukje zie ik plots dat er geen apk op zit. Shit. Oké, dat wordt even goed onderhandelen met de verkoper over een verse apk bij aflevering.
Alexander Inia
Merk en model: Seat Arosa 1.0
Bouwjaar: 1997
Km-stand: 209.408 km
Vraagprijs: 699 euro
Vermogen: 50 pk
Verbruik: 5,0 l/100 km
Mrb: 55-63 euro per kwartaal
Wat is het? De Seat Arosa was in 1997 feitelijk de opvolger van de Marbella en betekende een enorme stap in de juiste richting ten opzichte van die auto. De Arosa was dan ook gebaseerd op de Volkswagen Lupo en niet op een stokoude Panda. Dit exemplaar heeft een 1,0-liter benzinemotor met 50 pk onder de kap.
Waarom deze? Zo op het oog lijkt dit voor het geld een keurig autootje. Deze moet zonder enig probleem de wintermaanden kunnen doorstaan, en doet dat ook nog eens met lage wegenbelasting en dito verbruik. Als je je leuke auto dan toch tijdelijk moet laten staan, dan meteen ook maar flink bezuinigen.
Minpuntjes? 50 pk is natuurlijk bepaald niet veel, dus de prestaties zijn niet om over naar huis te schrijven. Van een sprint van 0 tot 100 km/h in 17,4 seconden word ik niet heel blij, maar ik troost me maar met de gedachte dat het dan toch maar voor een paar maandjes is.
Lars Krijgsman
Merk en model: Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 GL
Bouwjaar: 1995
Km-stand 257.113
Vraagprijs: 695 euro
Vermogen: 116 pk
Verbruik: 8,7 l/100 km
Mrb: 137-156 euro per kwartaal
Wat is het? Een Legacy Touring van de tweede generatie, een serie die tussen 1993 en 1999 in de prijslijsten stond. Wie Subaru zegt, zegt vierwielaandrijving en uiteraard beschikt ook deze 20 jaar oude Japanner over het systeem dat het merk beroemd maakte. Onder de kap een uiterst bescheiden maar nog niet met een sloopkogel te verwoesten 2,0-liter boxermotor die 116 pk levert. Een bescheiden vermogen, maar met een sprintje vanuit stilstand naar de 100 km/h in 10 seconden komt de Leggy prima met het verkeer mee.
Waarom deze? Een oude auto voor een klein prijsje? Uiteraard kies ik dan voor een Japanner. Met z'n vierwielaandrijving kom je de hele winter prima uit de startblokken. Starten? Ook dat doet-ie ongetwijfeld altijd. Z'n grijze koets - met afwijkend gekleurde voorbumper - wordt gecompenseerd met blauwe stoelbekleding. Pure levensvreugde. Ook word ik blij van de standaarduitrusting van deze 2.0 GL. Vier elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare buitenspiegels: het zit er allemaal op en aan. Stiekem vind ik het oprecht een leuk model, en dat speelt natuurlijk ook mee. Vergeet ik nog bijna te melden dat er een verse APK op zit (tot september 2016!).
Minpuntjes: De eerder genoemde voorbumper en z'n toch wat grauwe kleur. "Hoe rooier, hoe mooier". Op deze Legacy is dat niet van toepassing.
Nic de Boer
Merk en model: Saab 900 2.0i
Bouwjaar: 1997
Km-stand: 351.451
Vraagprijs: 750 euro
Vermogen: 131 pk
Verbruik: 10,9 l/100 km
Mrb: 158 - 180 euro per kwartaal
Wat is het? Een auto die niks mag kosten, zegt u? Dan komen we vanzelf uit bij de Saab 900 van de nieuwe generatie. Met dit model, dat de illustere klassieke 900 afloste, luidde General Motors het begin van het einde van dit merk in. Niemand kan liefde opbrengen voor dit model. Helemaal als het nog een basisversie betreft ook.
Waarom deze? Als je winter zegt, roepen wij Scandinavië. Deze auto is ontwikkeld voor een koude omgeving. Verder vind ik hem er hartstikke netjes uitzien en val ik voor de foto in de advertentie met een onderhoudsboekje met indrukwekkend veel stempels. De kilometerstand is fors, maar met een Saab moet dat kunnen. Bij aflevering krijgt hij een nieuwe apk.
Minpuntjes? Hoewel Saab-liefhebbers graag anders beweren, is de 900 van de nieuwe generatie natuurlijk gewoon een Opel Vectra met overgewicht. Een bochtenridder is het daarom bepaald niet. En kijk eens naar het verbruik: volgens de fabriek haalt hij de 1:10 niet eens en dat met een motortje van 130 pk. Kortom: goedkoop rijden is wat anders, maar met deze 900 kom je probleemloos en veilig de winter door.
Welke redacteur heeft volgens jou de beste keuze gemaakt? Geef je mening hieronder en vergeet niet te stemmen via de poll!